The Puppini Sister bjuder upp till Jazz!

När jag i måndags sa att det var en tråkig musikvecka så förbisåg jag Stockholms Jazzfestival som börjar idag och håller på till lördag. Jag hade då inte väntat mig att line-upen skulle vara så… ojazzig. Bland jazzakterna ser vi nämligen The Soundtrack Of Our Lives, Marit Bergman, Mary J. Blige, Looptroop osv. Huruvida dessa hör hemma på en jazzfestival kan ju definitivt diskuteras (vilket det tydligen görs också), men man ska väl knappast klaga… på en renodlad jazzfestival hade vi inte haft möjligheten att se artister som Patti Smith, Joan Armatrading eller kanske ens Van Morrison.

För att komma is stämning tänkte jag lägga upp lite låtar av en skön jazzig trio som jag upptäckte idag, The Puppini Sisters.

The Puppini Sisters sjunger 40-talsinpirerad jazz, primärt genom a capella. Allt är extremt retro, från sång till vintagekläder och tidsenliga frisyrer, men dom gör det på ett futuristiskt sätt och musiken beskrivs ofta som ”swing punk” då den har mer attityd än vanlig swing. Även låtvalen, som till största del består av covers, är ovanligt up-to-date för den här typen av jazzpop, vilket förstärker imagen av nutida musik förpackad i en vacker retro-förpackning.

Lyssna på: The Puppini Sisters – I Will Survive (cover: Gloria Gaynor)
Lyssna på: The Puppini Sisters – Crazy In Love (cover: Beyoncé)

Lyssna och titta på The Puppini Sisters egna låt Jilted:


Tack till Anders Rapp för rekommendationen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0