Sveriges coolaste band: The Diamond Dogs


Jag har alltid varit förtjust i gubbrock. Tyvärr görs det inte så mycket bra gubbrock idag, till och med de klassiska gubbrockarna har glömt bort hur man gör. Därför uppskattar jag ett band som The Diamond Dogs som går in och spelar gubbrock som gubbrock lät när det var som bäst. Och till skillnad från majoriteten av alla MySpace-band som ständigt och felaktigt hävdar att dom låter ”som inget du hört förut” så hymlar inte Diamond Dogs med att dom låter exakt som rock n’ roll lät på sjuttiotalet… -73 för att vara exakt. Igår släppte The Diamond Dogs albumet It's Most Likely.

Bandet bildades i Katrineholm i början av 90-talet av musikaliska begåvningen Sulo. Men trots sin långa livslängd har man inte lyckats göra sig särskilt välkända i Sverige. Det beror till stor del att man koncentrerat sig på övriga Europa, där man framförallt brytigt mark i Spanien och Tyskland och turnerat flitigt, med bl.a. Hanoi Rocks, The Cult, Nazareth och The Damned.

Soundet på de tidigare plattorna har skiftat en del mellan glamrock och klassisk rock n’ roll, med tydliga spår av The Faces och 70-tals-Stones. Jag har ännu inte lyckats lägga vantarna på It's Most Likely så jag ser med spänning fram emot att se vilken linje man valt att gå denna gång.

Lyssna på: The Diamond Dogs - Closest I Ever Been To Memphis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0