Dagens låt: Pork And Beans - Weezer

Jag är en av få svenskar som verkligen gillar Weezer. Det är egentligen ganska konstigt att dom inte är mer populära i sverige, speciellt med tanke på hur stora dom är i USA. Det är lite som med Dave Matthews Band, ett av USAs mest älskade band, men helt okända för många svenskar.

Jag tycker dessutom att det är ganska konstigt att jag gillar Weezer. Den här typen av amerikansk new wave punk känns lika fånig som samtida amerikanska pojkband. Övervuxna high school drop-outs som rappar rim om ungdomskulturen till uddlös rock. Blink 182, Sum 41, The Offspring... bara att räkna upp dom får mig att vrida mig i stolen. Men jag gillar verkligen Weezer.

Nästa vecka släpper Weezer sitt sjätte album (Red Album) i USA (den 23 juni har den release i Sverige). För några dagar sedan släpptes videon till första singeln Pork And Beans . Som vanligt är den full av genrens pubertala komik och även fast det är väldigt lättsålt (eller kanske tack vare) så är det förbannat kul!! Jag gillar verkligen Weezer.

Dagens låt/video: Pork And Beans - Weezer


Kommentarer
Postat av: mana

Oh dom e ju sååå bra :)

2008-05-29 @ 10:37:02
Postat av: kroffe

Gillade själv sidoprojektet Rentals bättre...men att jämföra Weezer med Blink182 rimmar väl illa - Eels, Dany Warhols och bran van 3000 ligger ju närmare...

Trevlig blog i övrigt! :)

/kroffe

2008-05-29 @ 14:23:17
URL: http://kroffe.blogspot.com
Postat av: Johan

Eels och Dandy Warhols är helt klart mer jämförbara med weezer. Men just här var det främst de pubertala texterna och rimmen som jag syftade på.

Weezer och ovan nämnda är ju mer töntrockare som därför känns rätt coola, medan blink182, the offsping osv är coola rockare som känns mest töntiga.

Men rent genrellt så hamnar de alla i samma genre, en genre som växt ut från den amerikanska ungdomskulturen, och det är den som jag i allmänhet har lite svårt för.

2008-05-29 @ 15:57:04
Postat av: Johan

Kul att du gillar bloggen förresten ;)

2008-05-29 @ 15:57:40
Postat av: Anonym

Hahaha, äntligen fick jag se den! Dan har pratat om denna video som den bästa någonsin. Varenda
youtubelegend finns ju med! Precis som i det där South Park-avsnittet. (Undrar vem som var först?) Bara Techno Viking som saknas. Men det var väl ingen som vågade fråga honom...
Förresten är Weezer mycket bra tycker även jag. Framförallt de två första skivorna. De spelar inte överhuvudtaget i samma liga som Blink 182 och de andra löjdarna.

2008-06-03 @ 10:27:01
Postat av: Frida

Det var jag som skrev det förra inlägget...

2008-06-03 @ 10:30:17
Postat av: Carl

"Övervuxna high school drop-outs som rappar rim om ungdomskulturen till uddlös rock."

Är du medveten om att Rivers (du vet, han som sjunger i Weezer) har en examen från Harvard? Inte många "high school drop-outs" som har den meriten...

2008-06-03 @ 14:36:53
Postat av: Johan

hehe det var inte populärt att säga något negativt om weezer. Kände faktiskt inte till Harvardexamen. Hursomhelst var det genren rent allmänt som jag ville ge en känga, att jag gjorde det i samband med weezer-videon var kanske inte så smart, då det är det enda band i genren som jag gillar, och dessutom (precis som ni påpekar) inte passar in helt på stereotypen jag beskrev.

2008-06-03 @ 16:33:39
Postat av: Johan

och Frida... tack gode gud att techno viking inte var med!!

2008-06-03 @ 16:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0