Sony/BMG försöker döda Amanda!

Amanda Jenssens debutalbum "Killing my darlings" gick på repeat hela förmiddagen igår. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Idol. Och jag har inte heller varit nån direkt fan av Amanda, även fast jag imponerats av hennes röst och hennes sköna stil. Så jag hade inga höga förväntningar på hennes album, dels då hon blivit känd genom Idol, och dels då hon tog det dåliga beslutet att välja tokkommersiella Sony/BMG som skivbolag.

Och jag blev tyvärr inte motbevisad. Skivan är rätt tråkig. Ett par av spåren låter som melodifestivalbidrag (det är ingen komplimang) och några låter som att man försökt att återskapa soundet från hennes bejublade tolkning av Jeff Buckleys "Halleluja". Rent generellt för hela skivan är att inget sticker ut, den är inte vågad nånstans, och det är verkligen ett slöseri med resurser.

Men missförstå mig inte, skivan är helt ok, skulle till och med kunna säga att den är bra, men that's it. Det är ett sånt typiskt "betyg 3-album". Det är så uppenbart att Sony/BMG har kört med sina säkra fegkort (i vanlig ordning) för att tilltala den breda massan. Varje låt känns så enormt genomtänkt och planerad, vilket är anledningen till att det blir platt och tråkigt. Men tack vara Amandas röst är det svårt att misslyckas helt, hon skulle kunna sjunga en bruksanvisning och det hade låtit underbart.

Så med den rösten, och hennes sköna image, hade man kunnat göra så mycket mer. Jag önskar nästan att hon hade satt sig i en källarlokal i Rågsved med wannabe-producenterna Hasse och Frasse och, med total konstnärlig frihet, byggt upp sin platta.

Men nu när Sony/BMG har strypt Amandas kreativitet är jag rädd för att hon kommer marginaliseras, likt många andra Idol-produkter. Kanske är albumets titel en reaktion på detta, att Sony/BMG tvingade henne att slopa sina "darlings" till förmån för helheten...

Albumets bästa spår: "Greetings From Space"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0