Veckan som kommer... och dagens låt!

Vilken vecka!! … were to start? Lika bra att börja med skivsläppen. Det finns inte så mycket att rapportera där, så det är snabbt avhandlat. Nytt album från Oasis (som jag felaktigt trodde hade release förra veckan). I övrigt skulle jag rekommendera er att lyssna in det senaste från Rachael Yamagata (Elephants...) och Eric Hutchinson (Sounds Like This). Bör även nämna att det släpps nytt från The Vines (Melodia) och debuten från Nina Ramsby/Ludvig Berghe (Du Har Blivit STOR nu). Samtliga släpps på onsdag.

Men det som veckan framför allt har att stoltsera med är flera riktigt bra spelningar. Katie Melua intar Annexet i Stockholm imorrn och därefter drar hon till Lisebergshallen i Göteborg på torsdag. Wendy McNeil (kanske mest känd här för den underbara duetten på låten Such A Common Bird med Ane Brun) kommer att besöka flera platser i Sverige under oktober månad. Nu på onsdag ser vi henne på Nalen i Stockholm och på The Tivoli i Helsingborg på torsdag.

Dessutom spelar Kill Hannah ikväll på Brew House i Göteborg och på Debaser, Stockholm imorrn. Imorrn spelar även danskarna Saybia på Sticky Fingers och senare i veckan, på torsdag kan vi stockholmare kolla in Guns n’ Roses rötter L.A. Guns på Göta Källare.

Till helgen blir det ännu mer fullmatat! På fredagen är det spridda skurar i landet; Sophie Zelmani i Borås (Sagateatern), Håkan Hellström i Luleå (Kulturens Hus), Martha Wainwright i Malmö (Babel), The Wombats (som jag skrivit tidigare om här) även dom i Malmö (KB) och Markus Krunegård i Sundsvall (Stadshussalongen).

Flera av ovan nämnda kan även ses på lördagen; Zelmani drar till Göteborg (Konserthuset), Wainwright till Uppsala (Katalin) och Krunegård till Karlstad (Koriander). Som stockholmare känner man sig lite bortglömd i helgen, men vi kan se fram emot att åtminstone Primal Scream vill besöka oss på lördag, på Berns.

På söndag kan man som göteborgare skatta sig lycklig! Giganten Leonard Cohen kommer till Scandinavium, indierockarna Built To Spill till Sticky Fingers och sist men inte minst M83 till Pustervikbaren.

Det finns med andra ord ingen anledning att sitta rastlös i veckan!! Det enda problemet blir väl att välja! Personligen skulle jag nog sikta in mig på: Wendy McNeil, Martha Wainwright, The Wombats, Leonard Cohen och M83… but that’s just me.

Dagens Låt: Saybia - I Surrender

Kommentarer
Postat av: Kalm

Måste bara säga att jag gillar din blogg skarpt, och din musiksmak:)



Sen ska jag tipsa om ett bandsläpp, årets rookieakter till rookiefestivalen: http://www.rockparty.se/nyheter/bandslapp!.aspx

Känns som dit område kanske.



peace

2008-10-06 @ 18:52:33
URL: http://joonae.blogspot.com/
Postat av: Johan

Tack så jättemycket! Kul att höra :)



Och tack för ett riktigt bra tips!! Ska genast lyssna in mig på dom :P

2008-10-06 @ 19:56:18
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fullspäckad vecka, minst sagt. Synd att inte Wombats kommer till Götet hade gärna sett dem, men man kan inte få allt. Iställetjag skulle kunna gå på Kill Hannah...men jag vet inte riktigt om jag gillar deras val av bandnamn.

2008-10-06 @ 22:26:22
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/
Postat av: Incase we cease

Jävligt schysst blogg!

The artwork är ju f-ing amazing!!

2008-10-07 @ 03:06:05
URL: http://dagenstrack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0