Thyselius

Förra torsdagen så var jag på release-fest i Stockholm för att fira att den nya gruppen Thyselius släppt sitt debutalbum "Crashing Towards Daylight". Gruppen är ett resultat av att sångaren Kalle Thyselius, som jag känner sen tidigare genom att vi är båda uppvuxna i samma lilla område i Örebro, efter att ha kommit hem från att ha bo bott och arbetet i bland annat New York och London drog ihop ett gäng gamla kompisar för att satsa lite mer på musiken. De sex edlemmarna består av nuvarande och tidigare Örebroare men skivan är inspelad och producerad av dem själva i en egen studio utanför Stockholm under större delen av den senaste sommaren och släppt på egen hand.

Det märks på musiken att det är duktiga musiker som hållt på länge som är inblandade, fast samtidigt låter det inte för tekniskt och avancerat men gör bara att musiken inte låter monoton utan det växlar i tempo och händer saker hela tiden genom låtarna som gör att man hela tiden hittar nya saker varje gång man lyssnar. Själva så listar de influenser som Dave Matthews Band, Coldplay, Jason Mraz och U2, vilket jag absolut tycker är en bra beskrivning för lite hur de låter. Skulle även vilja lägga till Counting Crows, vars sångare Adam Duritz faktiskt har gett Kalle bra betyg, på de lugnare låtarna och tidiga Jamiroquai på de mer svängigare, då framför allt en av mina favorit-låtar "Theory Of Everything" som har ett riktigt härligt, funkigt blås. Skivan känns verkligen genomarbetad och proffsig och Kalle har en väldigt bra, behaglig och varierad röst. De förtjänar verkligen att lyckas, och jag hoppas innerligt att de gör det! Deras skiva går att köpa i båda fysisk form och att ladda ner från deras hemsida och man kan även stödja gruppen på Facebook, vilket jag tycker alla ska göra. Först så kan du lyssna på smakprov från sex låtar på skivan i videon.

 

//Per


Kommentarer
Postat av: David

http://www.youtube.com/watch?v=5TA47aH6sMk



Kolla den här videon se om du kan skriva något om den. rätt bra faktiskt. skjyssta killar.



MVH

David

2009-12-17 @ 20:13:21
URL: http://www.myspace.com/madcranium
Postat av: Maggie

http://mariescorner.files.wordpress.com/2009/08/9004961x.jpg



denna mobil har jag.. 3,2 megapixel..Fast min kamera är lite försötörd..

2009-12-22 @ 21:02:45
URL: http://maggiiie.blogg.se/
Postat av: J&K

Ingen bild på våra mobiler, men vi älskar detta vad du skriver peppe!! PUSSS

2010-01-30 @ 10:11:16
URL: http://www.torrentleech.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0