Hemljuvt


Efter att ha bott i fyra olika städer i två länder detta år så känns det som jag inte hunnit slå mig ner och gjort mig hemmastadd riktigt någonstans. Dessutom så har och kommer jag resa runt massor i mitt jobb den här månaden; från Göteborg i väster, till Malmö i söder, och Älvsbyn i norr. Dock kommer jag alltid ha mina rötter i staden där jag befinner mig just nu över helgen, nämligen gamla fina Örebro. Därför är det skönt att bara spendera denna fredag hemma och ta det lugnt, och då passar det ju perfekt med väldigt vacker musik. Denna kvällen, och en artist jag lyssnat en hel del till på sistone, blir det Michael Kiwanuka.

Han är en 24-årig kille från norra London med föräldrar från Uganda. Musiken han gör är i klassisk singer-songwriter-stil men med mycket tidlös soul i och påminner en hel del om legendarer som bland annat Bill Withers och lite röstmässigt Otis Redding med en ganska djup stämma. Jag får helt enkelt rysningar när jag hör honom sjunga och spela, är en riktig upplevelse.

Han har under året släppt ifrån sig två 3-spårs EP, först "Tell Me A Tale" och sedan "I'm Getting Ready". Den tredje EP:n "Home Again" släpps nu i början på nästa månad, för att sen följas upp av debutalbumet med samma namn som kommer ut i mars. Är fullängsskivan lika bra som de låtarna som hittills släppt så kan nog nästan nu garantera en pallplats på 2012 års topplista. Nedan kan ni se videorna till och lyssna på de tre titelspåren från hans släpp hittills.

 



//Per

Kommentarer
Postat av: LANJA - www.lanjas.blogg.se

fin blogg :)

2011-11-20 @ 14:59:42
URL: http://lanjas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0