Tung själ från Tyskland


Imorgon åker jag till Berlin med jobbet för lite mix av business and pleasure i några dagar, ska blir riktigt kul! Tyskland är ju inte direkt förknippat med bra musik, men det finns faktiskt några riktigt bra undantag. Till exempel den underbart coola soulsångerskan Joy Denalane, som med en tysk mamma och sydafrikansk pappa sjunger på både tyska och engelska.

En annan artist som även hon har tysk mamma och afrikansk pappa är Nneka. Född och uppvuxen vid Niger-deltat i Nigeria men flyttade till Hamburg som 19-åring för tio år sedan, och bor numera i båda länderna. Hon har jämförts med Lauryn Hill, men kanske inte så mycket för just enbart musiken utan mer för talangen och att de blandar stilar samt både sjunger och rappar. Hennes musik är en blandning av soul, hip-hop, afrobeat och rock, med mycket känsla och politisk och social medvetenhet i texterna, och hon sjunger dessutom riktigt bra. Hon har tidigare släppt EP:n "The Uncomfortable Truth" och albumen "Victim of Truth" och "No Longer at Ease" (samt den för USA med redan utgivet material ihopsatta skivan "Concrete Jungle"), vilka alla går att lyssna till på samlingsboxen "To And Fro" på Spotify.

Nu är hon aktuell med sitt tredje riktiga album, "Soul Is Heavy", som släpptes idag. Det har föregåtts av första singeln och till lika så titelspåret samt andra singeln "My Home", som ni båda kan höra och se videorna till nedan. Gå in på OkayPlayer också för att lyssna på ytterligare två till spår från skivan; den rockiga och tunga "God Knows Why" med min favorit-rappare Black Thought från min favorit-grupp The Roots, och den lite lugnare och skönt svängiga och rytmiska "Sleep" med Ms Dynamite. Alla låtarna visar på spektrat i hennes musik och vilken otroligt bra artist hon är. Hon och hennes musik förtjänar verkligen att nå ut till så många som möjligt, lätt ett av årets bästa släpp! Fantastiskt nog så kommer hon till Sverige och Stockholm lördagen den 4 november, så missa inte det, kan bli helt enormt bra!

 


//Per

Tung-torsdag.

Har ni inte tröttnat på Tv4 som spelar Dubstep dagarna i ända nu när idolsäsongen är igång? Bra. Jag har inte heller tröttnat. Denna vecka bjuder jag på: dubstep från en 19åring? Ja. Tunga grejor. Porter Robinson är redan ute och turnerar med Tiësto. Innan han släppt sitt första album. Skrillex och de andra dubstepparna får helt enkelt se upp (dock, Porter är signad till Skrillex nya bolag, OWLSA, så i detta fall kanske det inte gör något?).






Porter Robinson - Spitfire by Porter Robinson
Hela albumet finns på Soundcloud|http://soundcloud.com/porter-robinson

//Dave (Nej, kommer inte diskutera dubstep/brostep ;) ).

Samplings-söndag - Estelle

Först av allt vill jag bara säga att det är riktigt kul att min kamrat, och även han gammal geografi-student och musik-älskare som mig, David börjat skriva här, och kom med ett tungt tips direkt i form av M83! Kommer bredda bloggen ännu mer, och jag vet att det kommer komma fler grymma grejer från honom, så fortsätt kolla in här med jämna mellanrum!

Ni som har följt bloggen sedan grundaren Johan skrev känner till kategorin Cover-tisdag som har dykt upp då och då. Det senaste inlägget i den kategorin var en samplingsspecial, och då jag verkligen gillar sköna samplingar så tänkte jag spinna vidare på den tråden och dedikerar söndagarna till att gräva lite djupare i en del låtar för att hitta deras kärna.

Samplingar är enligt mig, och många andra, en av grundpelarna inom hip-hop och modern soul/r&b, och något jag kommer alltid försvara och försöka förklara för dem som snackar om "stöld" och annat skit. En bra sampling är oftast en kort snutt av en låt som blir något helt nytt när den loopas eller kastas om och sätts i ett annat sammanhang med ny sång eller rap över. Många gånger kan det vara bara någon sekund tagen från början av en gammal låt som blir en helt ny låt som inte låter något som originalet som den samplat ifrån. Jag är sjukt imponerad av de producenter som hittar bra samplingar, för det krävs ett väldigt känsligt öra för att kunna höra det där speciella i bara en kort slinga. Visst, en sampling som till exempel Puff Daddys användning av The Polices "Every Step You Take" i sin "I'll Be Missing You" kanske inte är det mest kreativa man kan hitta. Men även där fanns en känsla som bidrog till att den senare låten blev så stor. Fast nog nu med försvarstal, och går istället vidare med det första inlägget i den här kategorin.

Jag gillar verkligen den brittiska sångerskan/rapparen Estelle, och har tidigare tipsat om låtar från hennes kommande tredje album "All Of Me" som äntligen verkar vara på väg att släppas. Efter den svängiga "Fall In Love", som jag tipsat om, har det nu först kommit ytterligare en singel och video som behandlar den andra sidan av kärlek. Låten heter "Break My Heart" och gästas av den hetaste skägg-gangstern just nu, Rick Ross. Jag är inget super-stort fan av Ricky, men måste säga att han funkar faktiskt riktigt bra över sådana här softa låtar som denna, och Estelle sjunger riktigt bra och jag gillar den här låten minst lika mycket som den tidigare släppta singeln. Låten har varit ute ett tag och därför hunnit få en officiell remix av Swizz Beatz med ett mer uptempo men ändå soft beat och gästas av Jadakiss och Busta Rhymes.

Nu förra veckan släpptes då ännu en låt, som heter "Thank You". Direkt när jag hörde den ljusa gitarr-slingan som repeteras under hela låten så hajade jag till och började leta i min minnes-bank för att komma på var jag hört den förut. Ganska fort så kom jag på det. Samma sampling hittar man i titellåten på soundtracket till filmen "Soul In The Hole" som båda kom ut 1997. Låten gjordes av en för tillfället ihopsatt grupp som kallade sig Wu-All Stars och bestod av nära affilierade artister till Wu-Tang Clan, och är enligt mig den bästa låten från detta över-feta soundtrack som innehöll helt nya spår en rad grymma akter såsom Wu-Tang Clan själva.

Efter att ha kastat ut frågan om vilken låt som använts i båda låtarna på forumet för den riktigt bra sidan The-Breaks.com så fick jag svar fort om att samplingen kommer från låten "Wildflower" med Creative Source, en amerikansk r&b-grupp från 70-talet. Lyssna från 1:44 in i låten till ungefär 2:00 för att höra den samplade slingan. Även om samplingen passar bra med Estelles sång över den, och jag gillar låten (även om Akon (som tydligen har skrivit låten) kommer in och förstör lite) och börjar tro att kommande albumet kan bli riktigt bra, så måste jag ge poängen till All-Stars-gänget då jag tycker den passar bättre i hiphop-format med tyngre trummor och rap till. Kolla in båda låtarna nedan och bestäm själv vad ni tycker!

 


//Per

Ny skribent | Nytt skivsläpp från M83

Nu har det tillkommit en ny skribent här på music.blogg.se, David var namnet.
Jag kommer inrikta mig aningen mer mot den elektroniska delen av musikvärlden. I övrigt kommer ingenting drastiskt att ske. Det enda nya är att vi skall vi försöka hjälpas åt att uppdatera denna blogg lite oftare, inriktningen på bloggen kommer vara den samma som förut.


Nog med introduktioner, vi sätter igång direkt.




För något år sedan hörde jag M83 för första gången. Såld, direkt. Snowboardfilmen Thats It, Thats all hade M83s We Own the Sky som introlåt. M83 skapades av Anthony Gonzalez och Nicolas Fromageau, den senare har dock lämnat för sitt eget projekt Team Ghost (Team Ghost är väl värda en lyssning. Tips: 12). Anthony sköter idag det mesta själv, dock med hjälp av sin bror Yann Gonzalez och ytterligare ett par musiker, när man turnerar. På tal om turné så kommer de till Europa och Polen den 27:e November och tar sig därefter an Berlin, Amsterdam, Paris och slutligen London den 1:a December.




M83 är nu påväg ut med sitt sjätte studioalbum Hurry Up, We're Dreaming. Första singeln Midnight City finns ute på spotify redan. Den 18:e oktober kommer resten av dubbelalbumet ut. Remixar av Trentemoller och Big Black Delta (Big Black Delta kollaborerade även med M83 på remixen av Daft Punks Fall från det fantastiska Tron soundtracket. En av vårens bästa låtar, enligt mig.) finns på länkarna från Soundcloud nedan.


Midnight City (Big Black Delta Remix) by M83 Midnight City (Trentemøller Remix) by M83 Midnight City by M83

He's the DJ, she's the singer


De flesta känner nog mest till Jeff Townes som Jazz, killen som blir konstant utslängd av Uncle Phil i tv-serien "Fresh Prince of Bel-Air", men han var den som stod för musiken i duon DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince ihop med Will Smith. Efter att de senare bröt upp så har han producerat musik på egen hand åt framför allt andra, samt medverkat och scratchat på flera artisters låtar, som t.ex. Little Brother, samplat och hackat upp James Browns röst åt Slum Village, och medverkat i hans gamla polare Will Smiths låt och video. Jag skulle absolut säga att han har varit lika viktig för den neo soul-scen och som kom ur hans hemstad Philadelphia i slutet av 90-talet som The Roots ?uestlove, Erykah Badu och J Dilla genom hans samarbeten med bland annat Jill Scott, Musiq, Raheem Devaughn på deras egna skivor och på sina egna solo-alster "The Magnificent" och "The Return of the Magnificent".

Nu är han aktuell hio med den unga och talangfulla sångerskan Ayah. Hon har tidigare släppt mixtapet "Problem Woman" 2008 och skivan "4:15" året där efter, där ifrån den senare man kan höra den riktigt softa "In My Lifetime". Jazzy Jeff och hans nya duo ihop med Ayah har nu ganska nyligen släppt mixtapet "Back For More", vilket bjuder på en skön blandning av soul och beats som ofta innehåller klassiska samplingar från olika hiphop-låtar. Riktig ol school-känsla med andra ord. Albumet går att ladda hem gratis från Ayas hemsida här, och där man även kan klicka sig fram och ladda hem hennes tidigare nämnda första egna mixtape för inte en spänn. De jobbar nu ihop på deras gemensamma kommande album "This Way", som då säkert kommer innehålla samma bra blandning men med helt nya låtar och garanterat vara minst lika bra. Jazzy Jeff bör ses som den legendar inom hiphop/soul-genren som han är, och som fortfarande levererar! Ta och lyssna på den urfeta och funkiga singeln "Notorious" nedan! Omöjligt att hindra huvudet från att gunga fram och tillbaka i takt!


//Per

RSS 2.0