Årets 50 bästa album!

Som utlovat, här är den! Min topp 50-lista över årets bästa album. Det har inte varit lätt, men däremot tidskrävande, men nu har jag en lista som jag känner mig riktigt nöjd med... för tillfället... kommer säkert vid nästa beskådning att vilja kasta om placeringar och ångra att jag uteslutit vissa album osv.

Jag vill understryka att den här listan baserad på "one man's opinion”. Det här är helt och hållet de album som JAG tycker varit bäst i år. Vilket betyder att det säkert kommer att finnas många album som ni inte tycker platsar, eller album som ni tycker är katastrofalt att dom inte är med. Men för att citera Rob Gordon i High Fidelity ” How can it be bullshit to state a preference?

Med det sagt, så ser jag verkligen fram emot er feedback!! Vilket album har jag missat? Vilket har fått en på tok för hög placering? …eller för låg?! Ge mig inte skit för min åsikt, men ge mig er åsikt ...eller va fan, ge mig skit för min också ;)

Bör även tillägga att jag drar på semester i några veckor nu. Ska fira nyår i Hong Kong, och sen inte lyfta ett finger i tre veckor på Boracay i Filipinerna. Och bloggen tar semester med mig, så ni får hålla tillgodo med topp 50-listan ett tag nu! Ha det bäst och gott nytt år!


1. Vampire Weekend - Vampire Weekend
Lyssna på: M79
Lyssna på: Oxford Comma
Lyssna på: Mansard Roof



Finns på Spotify!


2. Dr. Dog - Fate
Lyssna på: The Ark
Lyssna på: The Breeze
Lyssna på: Hang On



Finns på Spotify!


3. MGMT - Oracular Spectacular
Lyssna på: Time To Pretend
Lyssna på: Kids
Lyssna på: Weekend Wars



Finns på Spotify!


4. Santogold - Santogold
Lyssna på: Starstruck
Lyssna på: L.E.S. Artists
Lyssna på: Shove It






5. The Dø - A Mouthful
Lyssna på: The Bridge Is Broken
Lyssna på: Stay (Just A Little Bit More)
Lyssna på: On My Shoulders






6. Fleet Foxes - Fleet Foxes
Lyssna på: Tiger Mountain Peasant Song
Lyssna på: Your Protector




Finns på Spotify!


7. Crystal Castles - Crystal Castles
Lyssna på: Untrust Us
Lyssna på: Courtship Dating




Finns på Spotify!


8. Elbow - The Seldom Seen Kid
Lyssna på: The Fix
Lyssna på: Grounds For Divorce




Finns på Spotify!


9. Conor Oberst - Conor Oberst
Lyssna på: Get-Well-Cards
Lyssna på: Cape Canaveral




Finns på Spotify!


10. Of Montreal - Skeletal Lamping
Lyssna på: Id Engager
Lyssna på: Gallery Piece







11. The Republic Tigers - Keep Color
Lyssna på: Buildings & Mountains





Finns på Spotify!


12. Ida Maria - Fortress Round My Heart
Lyssna på: Oh My God





Finns på Spotify!


13. Kay Kay And His Weathered Underground - Kay Kay And His Weathered Underground
Lyssna på: Hey Momma'








14. Portishead - Third
Lyssna på: The Rip





Finns på Spotify!


15. The Tunics - Somewhere In Somebody's Heart
Lyssna på: Whatever Happened








16. Joel Alme - A Master Of Ceremonies
Lyssna på: The Queens Corner







17. Wolf Parade - At Mount Zoomer
Lyssna på: Language City








18. Goldfrapp - Seventh Tree
Lyssna på: Happiness





Finns på Spotify!


19. Duffy - Rockferry
Lyssna på: Warwick Avenue





Finns på Spotify!


20. Neon Neon - Stainless Style
Lyssna på: I Lust U





Finns på Spotify!


21. Hot Chip - Made In The Dark (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Ready For The Floor

22. Cut Copy - In Ghost Colours (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Feel The Love

23. Cold War Kids - Loyalty To Loyalty (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Something Is Not Right With Me

24. Army Navy - Army Navy
Lyssna på: My Thin Side

25. Laura Marling - Alas, I Cannot Swim (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Tap At My Window

26. Gnarls Barkley - The Odd Couple (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Blind Mary

27. Last Shadow Puppets - The Age Of Understatement
Lyssna på: The Age Of Understatement

28. The Soundtrack Of Our Lives - Communion (Finns på Spotify!)
Lyssna på: The Fan Who Wasn't There

29. Noah And The Whale - Peaceful, The World Lays Me Down (Finns på Spotify!)
Lyssna på: 5 Years Time

30. Petter & The Pix - Easily Tricked
Lyssna på: Nevermind

31. Port O'Brien - All We Could Do Was Sing (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Stuck On A Boat

32. Frida Hyvönen - Silence Is Wild
Lyssna på: London!

33. Okkervil River - The Stand Ins
Lyssna på: Lost Coastline

34. Bon Iver - For Emma, Forever Ago (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Skinny Love

35. The Kills - Midnight Boom
Lyssna på: Cheap And Chearful

36. Hercules And Love Affair - Hercules And Love Affair
Lyssna på: Raise Me Up

37. M83 - Saturdays=Youth (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Skin Of The Night

38. Gem - New (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Look

39. The Black Keys - Attack & Release (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Oceans & Streams

40. Neil Diamond - Home Before Dark (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Another Day (That Time Forgot)

41. Coldplay - Viva La Vida (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Violett Hill

42. Black Mountain - In The Future
Lyssna på: Angels

43. The Killers - Day & Age (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Human

44. My Morning Jacket - Evil Urges (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Librarian

45. Black Kids - Partie Traumatic (Finns på Spotify!)
Lyssna på: I'm Not Gonna Teach Your Boyfriend How To Dance With You

46. Hayden - In Field & Town
Lyssna på: In Field And Town

47. Kings Of Leon - Only By The Night (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Sex On Fire

48. She & Him - Volume One
Lyssna på: I Thought I Saw You Face Today

49. The Ting Tings - We Started Nothing (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Shut Up And Let Me Go

50. Markus Krunegård - Markusevangeliet (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Jag Är En Vampyr


Kommentarer
Postat av: F.

Underbar lista (och underbart med lite material att lyssna på!)

2008-12-30 @ 10:51:24
Postat av: Per

Schysst lista! En del som jag håller med om, en del jag saknar, och en hel del jag inte har hört men ska lyssna in mig på:) Ett album jag verkligen saknar är Lightspeed Champions "Falling Of The Lavender Bridge", det borde har varit med iaf på topp50!!;)

2008-12-30 @ 11:44:43
URL: http://disfordurham.blogspot.com
Postat av: vendela

Bra lista=) Najs med någon som inte har med Glasvegas, de skulle trots det nog vart me på min=)

2008-12-30 @ 21:59:29
URL: http://vendelasmusik.blogg.se/
Postat av: Johan

F. - Kul att du gillar den :)



Per - Tack och detsamma! Vad gäller Lightspeed Champion är det faktiskt en miss från min sida, jag trodde Falling Of The Lavender Bridge släpptes 2007!? Enligt Allmusic så gjorde den det, enligt wikipedia var det jan. 2008. Jag litar på dig och erkänner mitt misstag, en top 30 placering är han åtminståne värd ;)



Vendela - hehe, ja, jag är väl en av få som inte är direkt tokförtjust i det albumet. Jag gilllar bandets sound och tycker att albumet innehöll ett par bra spår. Med det var inte tillräkligt för att platsa på MIN lista... kanske uppföljaren gör det ;)

2009-01-01 @ 11:12:49
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: cissy

vilken häftig blogg du har :)

2009-01-07 @ 11:51:55
URL: http://thesisters.blogg.se/
Postat av: bra ljud



Skön lista! Mycket bra grejer allt lyssna på.



Gå gärna in och kolla min nystartade blogg:



http://braljud.blogg.se



//bra ljud

2009-01-11 @ 22:30:45
URL: http://braljud.blogg.se/
Postat av: bra ljud



Trevlig lista! Fanns en hel del bra musik där.



Gå gärna in och kolla min nystartade blogg:



http://braljud.blogg.se



//bra ljud



2009-01-11 @ 22:34:13
URL: http://braljud.blogg.se/
Postat av: saraochlinnea

Spana in vår blogg! Här presenteras ett helt nytt band som släpper sin första singel om bara några dagar! Ge det en chans, ni kommer inte bli besvikna! www.sveakafe.blogg.se

2009-01-12 @ 21:20:00
URL: http://sveakafe.blogg.se/
Postat av: Anders

Helt okej, men känns nästan som att du skippat Glasvegas bara för att. Jag ser den som årets absolut bästa platta, det kanske inte du gör, men inte ens bland de 50 bästa?



Och var är Oasis? Bara I'm outta time gör att den borde få en skapligt hög placering!

2009-01-12 @ 22:40:35
Postat av: Johan

Hehe, Nej Anders, jag har inte uteslutit Glasvegas bara for att. Har verkligen inget emot dom och tycker att det ska bli ett intressant band att folja. Men jag tycker inte att deras debut var sa himla bra, den var inte ens med bland de ca: 70 album som jag startade med nar jag gjorde listan.



Jag tycker Geraldine ar en riktigt bra lat, en av arets basta, men de album som ar med pa den har listan har inte bedomts efter enstaka bra spar utan for albumet i sin helhet. Och jag tycker inte Glasvegas debut har mer att erbjuda an en hit och ett par mediokra spar. Men som sagt; jag gillar soundet och kommer sakerligen tilltalas mer av deras kommande alster. tycker bl.a. att deras julskiva holl hogre klass an debuten.



Vad galler Oasis platta sa tycks den ha delat upp folk i tva lager, de som gillar den och de som tycker att den var ratt usel. Sjalv sallar jag mig till den senare gruppen, battre forklaring till franvaron kan jag inte ge :)



Tack for feedbacken... hoppas vi var overrens om nagra placeringar.

2009-01-13 @ 08:01:04
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Anders

Helt okej, men känns nästan som att du skippat Glasvegas bara för att. Jag ser den som årets absolut bästa platta, det kanske inte du gör, men inte ens bland de 50 bästa?



Och var är Oasis? Bara I'm outta time gör att den borde få en skapligt hög placering!

2009-01-13 @ 10:18:27
Postat av: Anders

Okej. Det var vi absolut! Och vad det gäller Oasisplattan är jag nog nästan i ett mellanled, tycker de 7 första spåren är bra, men resten riktigt dåliga, så helheten känns som ett "nja"

2009-01-13 @ 10:23:31
Postat av: Metalnallen

Kom gärna in och läs mina metal o rock recensioner! Och kommentera gärna!

2009-01-15 @ 12:54:02
URL: http://metalnallen.blogg.se/
Postat av: Malin

Kings of leon borde vara högre upp. :P KoL-nörd som jag är :P

2009-02-06 @ 19:57:00
URL: http://thingsthativedone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0