Årets 50 bästa album!
Jag vill understryka att den här listan baserad på "one man's opinion”. Det här är helt och hållet de album som JAG tycker varit bäst i år. Vilket betyder att det säkert kommer att finnas många album som ni inte tycker platsar, eller album som ni tycker är katastrofalt att dom inte är med. Men för att citera Rob Gordon i High Fidelity ” How can it be bullshit to state a preference?
Med det sagt, så ser jag verkligen fram emot er feedback!! Vilket album har jag missat? Vilket har fått en på tok för hög placering? …eller för låg?! Ge mig inte skit för min åsikt, men ge mig er åsikt ...eller va fan, ge mig skit för min också ;)
Bör även tillägga att jag drar på semester i några veckor nu. Ska fira nyår i Hong Kong, och sen inte lyfta ett finger i tre veckor på Boracay i Filipinerna. Och bloggen tar semester med mig, så ni får hålla tillgodo med topp 50-listan ett tag nu! Ha det bäst och gott nytt år!
1. Vampire Weekend - Vampire Weekend
Lyssna på: M79
Lyssna på: Oxford Comma
Lyssna på: Mansard Roof
Finns på Spotify!
Finns på Spotify!
3. MGMT - Oracular Spectacular
Lyssna på: Time To Pretend
Lyssna på: Kids
Lyssna på: Weekend Wars
Finns på Spotify!
4. Santogold - Santogold
Lyssna på: Starstruck
Lyssna på: L.E.S. Artists
Lyssna på: Shove It
5. The Dø - A Mouthful
Lyssna på: The Bridge Is Broken
Lyssna på: Stay (Just A Little Bit More)
Lyssna på: On My Shoulders
6. Fleet Foxes - Fleet Foxes
Lyssna på: Tiger Mountain Peasant Song
Lyssna på: Your Protector
Finns på Spotify!
7. Crystal Castles - Crystal Castles
Lyssna på: Untrust Us
Lyssna på: Courtship Dating
Finns på Spotify!
8. Elbow - The Seldom Seen Kid
Lyssna på: The Fix
Lyssna på: Grounds For Divorce
Finns på Spotify!
9. Conor Oberst - Conor Oberst
Lyssna på: Get-Well-Cards
Lyssna på: Cape Canaveral
Finns på Spotify!
10. Of Montreal - Skeletal Lamping
Lyssna på: Id Engager
Lyssna på: Gallery Piece
11. The Republic Tigers - Keep Color
Lyssna på: Buildings & Mountains
Finns på Spotify!
12. Ida Maria - Fortress Round My Heart
Lyssna på: Oh My God
Finns på Spotify!
13. Kay Kay And His Weathered Underground - Kay Kay And His Weathered Underground
Lyssna på: Hey Momma'
14. Portishead - Third
Lyssna på: The Rip
Finns på Spotify!
15. The Tunics - Somewhere In Somebody's Heart
Lyssna på: Whatever Happened
16. Joel Alme - A Master Of Ceremonies
Lyssna på: The Queens Corner
17. Wolf Parade - At Mount Zoomer
Lyssna på: Language City
18. Goldfrapp - Seventh Tree
Lyssna på: Happiness
Finns på Spotify!
19. Duffy - Rockferry
Lyssna på: Warwick Avenue
Finns på Spotify!
20. Neon Neon - Stainless Style
Lyssna på: I Lust U
Finns på Spotify!
Lyssna på: Ready For The Floor
22. Cut Copy - In Ghost Colours (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Feel The Love
23. Cold War Kids - Loyalty To Loyalty (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Something Is Not Right With Me
24. Army Navy - Army Navy
Lyssna på: My Thin Side
25. Laura Marling - Alas, I Cannot Swim (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Tap At My Window
26. Gnarls Barkley - The Odd Couple (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Blind Mary
27. Last Shadow Puppets - The Age Of Understatement
Lyssna på: The Age Of Understatement
28. The Soundtrack Of Our Lives - Communion (Finns på Spotify!)
Lyssna på: The Fan Who Wasn't There
29. Noah And The Whale - Peaceful, The World Lays Me Down (Finns på Spotify!)
Lyssna på: 5 Years Time
30. Petter & The Pix - Easily Tricked
Lyssna på: Nevermind
31. Port O'Brien - All We Could Do Was Sing (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Stuck On A Boat
32. Frida Hyvönen - Silence Is Wild
Lyssna på: London!
33. Okkervil River - The Stand Ins
Lyssna på: Lost Coastline
34. Bon Iver - For Emma, Forever Ago (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Skinny Love
35. The Kills - Midnight Boom
Lyssna på: Cheap And Chearful
36. Hercules And Love Affair - Hercules And Love Affair
Lyssna på: Raise Me Up
37. M83 - Saturdays=Youth (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Skin Of The Night
38. Gem - New (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Look
39. The Black Keys - Attack & Release (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Oceans & Streams
40. Neil Diamond - Home Before Dark (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Another Day (That Time Forgot)
41. Coldplay - Viva La Vida (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Violett Hill
42. Black Mountain - In The Future
Lyssna på: Angels
43. The Killers - Day & Age (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Human
44. My Morning Jacket - Evil Urges (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Librarian
45. Black Kids - Partie Traumatic (Finns på Spotify!)
Lyssna på: I'm Not Gonna Teach Your Boyfriend How To Dance With You
46. Hayden - In Field & Town
Lyssna på: In Field And Town
47. Kings Of Leon - Only By The Night (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Sex On Fire
48. She & Him - Volume One
Lyssna på: I Thought I Saw You Face Today
49. The Ting Tings - We Started Nothing (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Shut Up And Let Me Go
50. Markus Krunegård - Markusevangeliet (Finns på Spotify!)
Lyssna på: Jag Är En Vampyr
Underbar lista (och underbart med lite material att lyssna på!)
Schysst lista! En del som jag håller med om, en del jag saknar, och en hel del jag inte har hört men ska lyssna in mig på:) Ett album jag verkligen saknar är Lightspeed Champions "Falling Of The Lavender Bridge", det borde har varit med iaf på topp50!!;)
Bra lista=) Najs med någon som inte har med Glasvegas, de skulle trots det nog vart me på min=)
F. - Kul att du gillar den :)
Per - Tack och detsamma! Vad gäller Lightspeed Champion är det faktiskt en miss från min sida, jag trodde Falling Of The Lavender Bridge släpptes 2007!? Enligt Allmusic så gjorde den det, enligt wikipedia var det jan. 2008. Jag litar på dig och erkänner mitt misstag, en top 30 placering är han åtminståne värd ;)
Vendela - hehe, ja, jag är väl en av få som inte är direkt tokförtjust i det albumet. Jag gilllar bandets sound och tycker att albumet innehöll ett par bra spår. Med det var inte tillräkligt för att platsa på MIN lista... kanske uppföljaren gör det ;)
vilken häftig blogg du har :)
Skön lista! Mycket bra grejer allt lyssna på.
Gå gärna in och kolla min nystartade blogg:
http://braljud.blogg.se
//bra ljud
Trevlig lista! Fanns en hel del bra musik där.
Gå gärna in och kolla min nystartade blogg:
http://braljud.blogg.se
//bra ljud
Spana in vår blogg! Här presenteras ett helt nytt band som släpper sin första singel om bara några dagar! Ge det en chans, ni kommer inte bli besvikna! www.sveakafe.blogg.se
Helt okej, men känns nästan som att du skippat Glasvegas bara för att. Jag ser den som årets absolut bästa platta, det kanske inte du gör, men inte ens bland de 50 bästa?
Och var är Oasis? Bara I'm outta time gör att den borde få en skapligt hög placering!
Hehe, Nej Anders, jag har inte uteslutit Glasvegas bara for att. Har verkligen inget emot dom och tycker att det ska bli ett intressant band att folja. Men jag tycker inte att deras debut var sa himla bra, den var inte ens med bland de ca: 70 album som jag startade med nar jag gjorde listan.
Jag tycker Geraldine ar en riktigt bra lat, en av arets basta, men de album som ar med pa den har listan har inte bedomts efter enstaka bra spar utan for albumet i sin helhet. Och jag tycker inte Glasvegas debut har mer att erbjuda an en hit och ett par mediokra spar. Men som sagt; jag gillar soundet och kommer sakerligen tilltalas mer av deras kommande alster. tycker bl.a. att deras julskiva holl hogre klass an debuten.
Vad galler Oasis platta sa tycks den ha delat upp folk i tva lager, de som gillar den och de som tycker att den var ratt usel. Sjalv sallar jag mig till den senare gruppen, battre forklaring till franvaron kan jag inte ge :)
Tack for feedbacken... hoppas vi var overrens om nagra placeringar.
Helt okej, men känns nästan som att du skippat Glasvegas bara för att. Jag ser den som årets absolut bästa platta, det kanske inte du gör, men inte ens bland de 50 bästa?
Och var är Oasis? Bara I'm outta time gör att den borde få en skapligt hög placering!
Okej. Det var vi absolut! Och vad det gäller Oasisplattan är jag nog nästan i ett mellanled, tycker de 7 första spåren är bra, men resten riktigt dåliga, så helheten känns som ett "nja"
Kom gärna in och läs mina metal o rock recensioner! Och kommentera gärna!
Kings of leon borde vara högre upp. :P KoL-nörd som jag är :P