Pickadoll

Igår skrev jag om den underbara gruppen "Kay Kay and His Weathered Undergrounds", som utöver gruppens tre officiella medlemmar även består av ett dussin andra musiker. Fenomenet flermannaband är något som verkligen värmer min själ. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, om det är för att det känns mysigt och familjärt (som i Kay Kay's fall) eller för att konserterna med flermannaband har en tendens att fullkompligt explodera av energi (likt Hoffmaestro) eller för att det är komiskt och annorlunda (I'm from Barcelona), eller kanske är det: fler instrument = bättre musik. Jag skulle tippa på all of the above.

image4

En favorit bland flermannabanden är helt klart elvamannabandet Pickadoll, från Göteborg. Dom spelar riktigt skön gungig funk-soul. Bortsett från den göteborgska undergroundscenen är dom relativt okända och så vitt jag vet fortfarande osignade.

Samtliga deras låtar håller hög klass, men favoriterna är "Terminate Youth" och "Domingo Must Die"

Lyssna på: Pickadoll - Terminate Youth

Ytterligare fyra låtar hittas på deras MySpace-sida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0