Underbara The Dø!


Jag har varit på väg att skriva om The Dø ända sedan jag hörde The Bridge Is Broken i början av året, men så har det aldrig blivit av. Den 26 oktober spelade dom på Debaser Slussen, varpå jag på nytt tänkte slänga in en heads up på bloggen, men ni vet hur usel jag är att skriva på söndagar. Nu är det hursomhelst dags att lyfta fram det band som hade förtjänat det så mycket tidigare.

The Dø är en duo bestående av finsk/franska sångerskan Olivia B. Merilahti och multiinstrumentalisten Dan Levy. Bandnamnet är inte menat så morbid som det kan verka, utan syftar på Dan och Olivias förnamnsinitialer, och ska uttalas ”The Doo”. Debutalbumet A Mouthfull släpptes i början av 2008 (sept. -08 i Sverige) och toppade de franska albumlistorna direkt. Albumet är helt klart imponerande med omfattande musikalisk bredd och med lekfulla och uppfinningsrika melodier. Om möjligt kan det bli lite för ojämnt och långt med sina 15 spår.

Musiken är lekfull folkpoppig och dansant, men samtidigt rockig och jazzig… som sagt omfattande! Det är svårt att beskriva ett band som petar alla sina fingrar i varsin genre så ni får helt enkelt lyssna på dom. Albumet finns på beställning hos Ginza, men lyckligtvis finns flera låtar på deras myspace och hela albumet finns även på PirateBay… men det har ni inte hört från mig ☺.

Lyssna på: The Dø – The Bridge Is Broken

Titta och lyssna på: The Dø – On My Shoulders


Titta och lyssna på: The Dø – Stay (Just A Little Bit More) akustisk på underbara ”Musik Med:” på PSL.

Kommentarer
Postat av: johanna

Vill du bli veckans blogg i våran blogg?

Kommentera då minst 3 inlägg så är du med i lottningen (endast seriösa kommentarer)

Kramar Johanna&Elin

2008-11-18 @ 20:32:39
URL: http://stockholmsfinaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0