Egyptisk hip-hop

"It's been a long time, I shouldn't left you, without a strong rhyme to step to..."
Så inleder Rakim första versen på hans och Eric B's klassiska hip-hop-låt "I Know You Got Soul". Likt det ber jag om ursäkt att jag lämnat er utan en uppdatering på ett tag, men jag har mycket hastigt och spännande nog tagit mig ner på kontinenten till det vackra Schweiz för att jobba på en internationell fackorganisation ett tag. Så befinner mig just nu i utkanten av Geneve.

Har försökt att lyssna mig in lite på musiken här nere genom att lyssna på radio på bussen och tåget på väg till jobbet i den lilla närliggande staden Nyon. Hade gärna velat tipsa om någon schweizisk artist, men min franska är rätt knagglig så jag förstår inte vad de säger före och efter låtarna tyvärr. Men idag hörde jag en låt på engelska som jag gillade riktigt mycket, och efteråt så hörde jag mitt i allt snack Egyptian Hip Hop nämnas. Just Egypten är ju verkligen ett land som är aktuellt just nu och som jag verkligen stödjer i deras väg mot demokrati. Nu har gruppen som för samman detta landet ihop med en musik-genre varken med det ena eller det andra att göra, men tyckte ändå att det passar bra att skriva om.

Gruppen består av fyra fortfarande tonåriga killar från Manchester och spelar ganska lugn men rytmisk indie-rock. Deras första singel kom 2010 och hette "Rad Pitt", och som sedan följdes av en EP samma år med namnet "Some Reptiles Developed Wings". Har inte riktigt koll på när ett debutalbum är på gång, men det borde inte vara långt borta då det här är ännu en brittisk grupp bestående av slynglar som hyllats högt. Ta och kolla in nedan!



//Per

Kommentarer
Postat av: Marja Andersson

Kolla den här nya musikvideon:



http://www.youtube.com/watch?v=xZg8aw_oRYY&feature=mfu_in_order&list=UL

2011-02-19 @ 15:15:13
Postat av: Christian

Tjena. Har suttit och kollat igenom din blogg någon timma nu och jag tycker du skriver jävligt bra. Skulle du vara intresserad av att skriva om musik för vårat blogzine? Maila mig så kan jag ge mer information, eller kolla in på bloggen! Ha det fint! /Christian

2011-03-01 @ 21:14:01
URL: http://www.motsats.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0