Deer Tick


Dagens rekommendation är det grunge-iga folkrockbandet Deer Tick. Startat som ett soloprojekt av John McCauley som ensam spelade samtliga instrument och sålde sin musik på hembrända CD-R-skivor. Deer Ticks singer-songwriterfolk hämtar inspiration från country och blues och framförallt är McCauleys nasala och pitchiga sångröst Deer Ticks mest framträdande kännetecken.

Så småningom blev soloprojektet ett tremannaband och debut-LPn War Elephant släpptes i en limiterad utgåva i slutet av förra året. Men efter fina recensioner blev efterfrågan större än utbudet. Därför kommer albumet att ha nyrelease i November som LP och CD i en ny limiterad specialutgåva med nytt omslag.

Lyssna på: Deer Tick - Art Isn't Real (City Of Sin)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Mysig musik onekligen, även om jag stör mig en aning på sångarens rasp-röst (fast med tanke på att jag är väldigt förtjust i Håkan Hellström ska jag kanske låta bli röst-anmärkningar)

2008-08-26 @ 20:10:02
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/
Postat av: Johan

Jag tycker McCauleys röst fungerar bra. Den ger karaktär och originalitet. Men jag förstår samtidigt precis vad du menar, det finns vissa spår där rösten blir lite väl påtaglig och tar över låten totalt... på ett negativt sätt.

2008-08-27 @ 08:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0