Mellanöstern möter sydväst

Även om grymma festivalbokningar nu hela tiden avlöser varandra så är det ju inte ännu riktigt säsong för dem än i Sverige. Det är det däremot i Austin, Texas där festivalen South by Southwest (SXSW) hålls varje år i andra halvan av mars. Därför passade det mycket bra och klassiska brittiska musikmagasinet NME att lista de tio nyaste akterna det surrats mest om på festivalen.

En av de akterna är den australiensiska sjumanna-gruppen The Middle East, som spelar mycket vacker folkklingande pop-rock med skönsång och stämmor. Inte hört något alls om gruppen tidigare men jag fastnade direkt för gruppens låt "Blood", som tydligen blev vald till den 64:e bästa låten förra året av den nationella radiostationen Triple J, och som bara växer med tiden - både under speltiden och ju mer jag lyssnar på den. Videon är dessutom mycket fin att följa, en av de finare jag sett på länge. Ser mycket fram emot att få höra mer från Mellanöstern!


//Per

Kommentarer
Postat av: Lisa

Såg dem i Melbourne förra året. Helt fantastiska, de va så färska och osäkra.. Spelade fel några gånger och fick börja om. Men vilken stämning! Alla i publiken visste att vi var med om nåt stort.. Längtar tills jag får se dem nästa gång, vilket kanske blir i augusti.



En festival ni borde kolla upp är Splendour in the grass i Australien i sommar: http://www.splendourinthegrass.com/

Bästa line up'en någonsin i Australien..

2010-04-22 @ 05:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0