Mash-up!


En skiva som både jag och Johan ansåg vara en av årets tio bästa skivor är The Black Keys "Brothers", härligt bluesig och smutsig. En annan skiva som blev väldigt hyllad bland många kritiker var Big Boi's, en halvan av Outkast, "Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty". Själv tyckte jag inte att den skivan var riktigt så bra, framför allt beatsen. Big Bois rytmiska rappande var dock fortfarande lika bra som det alltid varit (vilket man även kan höra på Janelle Monaes låt "Tightrope" där han gästar med årets kanske skönaste vers).

Så vad händer om man tar och slår ihop de här två plattorna? Jo, vi får mash-up-skivan "The Brothers of Chico Dusty" såklart! DJ Wick-it har tagit de vokala bitarna från främst "Sir Lucious.." och lagt dem över beats gjorda på de bluesiga riffen från "Brothers". Resultatet är riktigt bra, inte bara kul och intressant och låter inte alls som det är ihopmixat i efterhand, som det tyvärr ofta gör och då väldigt dåligt. Påminner ganska mycket om hip-hop-samarbetet "Blak Roc" som The Black Keys förra året var inblandade i. Jag lyssnar mycket hellre på Big Boi's grymma rap och sköna flow över det här än de i mitt tycke alltför konstiga beatsen på hans egen skiva.
Ladda ner mash-upen gratis här.

Ena halvan av The Black Keys, Dan Auerbach, har även under året gästat på rapparen Freddie Gibbs EP på låten "Oil Money". Auerbach lägger en själfylld refräng mellan rap av Gibbs och de grymma gästerna Chuck Inglish (från The Cool Kids), Chip Tha Ripper och söderns störste, Bun B, över ett tungt bluesigt beat. Kolla in videon nedan!


//Per

Kommentarer
Postat av: Crazychicken

Freddie gibbs verkar vara intressant... aldrig hört talas om honom... :O

2011-01-10 @ 11:32:21
URL: http://www.nattstad.se/crazychicken
Postat av: Per

Ja, är en ny bekantskap för mig med, men skönt tillbakalutad hip-hop med skönt flyt. Jag uppdaterade inlägget nu också och la in en länk till hans EP på Spotify, så bara att kolla in!

2011-01-13 @ 08:50:32
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Per

Crazychicken: Här kan du läsa mer om Freddie Gibbs, mycket bra och öppen intervju. Står också att hela ligan han gjorde "Oil Money" med ska släppa en gemensam EP, det ser jag verkligen fram emot!

2011-01-13 @ 16:28:32
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://www.complex.com/blogs/2010/07/29/freddie-gibbs-talks-major-label-saga-str8-killa-rapping-djs-rick-ross/

2011-01-13 @ 16:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0