Kungligt bra!


Har blivit mycket soul och hip-hop på senaste tiden för min del, vilket jag inte har något emot. Fast jag vill ju helst att bloggen ska vara en blandning av all sorts musik jag tycker är bra, och som är så mycket olika typer av stilar. Extra kul nu när David kan ge så mycket bra tips av mer elektroniskt stil, som jag gillar men inte har lika stor koll på. I det här inlägget blir det varken groove eller elektroniskt, utan mer avskalat och aukustiskt. Perfekt en sen hemmakväll en fredag som denna.

Jag hörde Ben Howard någon gång under mitt studieår 2008/9 i Durham långt upp i nordöstra England. I slutet av min tid där, någon gång under första delen av sommaren 2009, så släppte han EP:n "These Waters". Jag gillade verkligen det jag hörde, men sedan glömde jag bort hans namn och har inte tänkt mer på det. Tills jag I början av veckan såg jag nu hans namn igen på Spotify, kände igen det och att han nu släppt ifrån sig ett helt album, "Every Kingdom". Titelspåret från EP:n tillsammans med låten "The Wolves" finns även med nu på fullängdsdebuten, ihop med 14 andra (varav två stycken inspelade live).

Ben Howard är då alltså en 23-årig grabb från Devon i sydvästra England. Tvärs över landet och med andra ord i princip så långt ifrån Durham man kan komma. Han blev genom sina föräldrar introducerad till musik av singer-songwriters från 60- och 70-talet såsom till exempel Nick Drake, vilket man klart kan höra samtidigt som det låter modernt. Jag får även en känsla av Bon Iver i hans mycket känslosamma musik och ljusa ljuva stämma, en sån där lätt hes som man tror ska spricka lite när som helst men som aldrig gör det utan bara ligger sådär vackert sprött på gränsen. Men medan Justin Vernon, aka Bon Iver, skrev sin musik i de djupa skogarna i Wisconsin i norra USA, så är Howard uppvuxen vid kusten. En kanske bättre jämförelse, på sätt och vis både geografiskt och musikaliskt, är därför australiensaren John Butler. Samma sorts intensivt och rytmiska plockande på strängarna, men samtidigt surfigt tillbakalutat och folk-likt avslappnat, och vackra melodier som ger en gåshud. Ni får helt enkelt se två av hans videor, lyssna och avgöra själva. Jag är i alla fall helt såld!





//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0