Samplings-söndag: J Dilla / Slum Village

Ännu en söndag, och jag fortsätter på mitt tidigare inslagna tema för denna veckodag, nämnligen sampling. Denna söndag ska jag inte komma med något nytt, men däremot något av det absolut bästa. Jag har tidigare skrivit om den alltför tidigt framlidne James "J Dilla" Yancey som gick bort för snart sex år sedan bara 32 år gammal. Han var verkligen en mästare när det kom till att hitta samplingar som ingen annan tänkte på och göra sjukt tunga beats med dem.

Ett praktexempel och min personliga favorit är låten "Players", som finns på gruppen Slum Villages officiella debutalbum, "Fantastic Vol. 2", och som är deras enda i originaluppsättning med J Dilla bakom mikrofonen och spakarna. Låten samplar stämsångsgruppen The Singer Unlimiteds låt "Clair" från början av 70-talet. J Dilla ändrade faktiskt inte den vokala samplingen, förutom att sakta ner den, men på grund av låttiteln och vad trion rappar om så tror man att man hör 'players'. Oerhört snyggt, finurligt och svängigt, som alltid när Dilla var där. Låten ska faktiskt vara en diss-sång riktad mot Eminems (också tragiskt framlidne) polare Proof och hans tidiga crew, som allihopa kommer från Detroit.

Lyssna och njut nedan av de båda låtarna som är bra och riktigt snygga var och en på sitt sätt. RIP J Dilla.



//Per

Kommentarer
Postat av: Dinner For Dinosaurs

Tjenare! Vi är bandet Dinner For Dinosaurs och vi spelar sjukt glad och party musik :) Kanske inte radiomusik men party!

Det hade varit kul om du lyssnade, och gav oss en chans! det tar kanske max 10 min av din tid :)



Som nystartat band så söker man ju alltid PR och chanser att komma ut!

Lyssna på våran nya EP: Jurassic Funk!

Ha det så bra!

/Rasmus, Dinner For Dinosaurs



FACEBOOK: http://www.facebook.com/pages/Dinner-For-Dinosaurs/274091102616573

SOUNDCLOUD: http://soundcloud.com/dinner-for-dinosaurs/sets/jurassic-funk



-hejdå! och ha en fin dag!

Postat av: Maria

Hej!

Jag skulle vilja tipsa dig/er om en grym artist! Finns det någon mail jag kan skicka info till? Ni har min mail nu.

Ha det fint! Maria

2011-10-10 @ 18:02:39
Postat av: David.

Hej Maria,



Det går bra att maila på [email protected]

2011-10-10 @ 22:08:10
Postat av: Anonym

Och det är jättekul med tips, så fortsätt skicka in dem.

2011-10-10 @ 22:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0