Samplings-söndag: Penga' Per


Svensk hip-hop är just nu bättre och bredare än någonsin, men jag har varit dålig på att uppmärksamma det här. Kanske har det också varit att fastän det kommit ut mycket bra (t.ex. Mohammed Ali) så har jag inte riktigt hittat något jag gillat sådär riktigt rejält. Nu har det dock gjort det, och lite kul i form av en namne till mig själv.

Penga' Per är en skön snubbe på 20 år från Saltsjöbaden i utkanten av Stockholm, eller Saltis som han kallar det själv. Trots att han är relativt ung så gör han musik och har en stil som låter och ser ut som av den gamla skolan. Beatsen är sjukt svängiga på ett sådant där tillbakalutat sätt, låter som att de är inspelade under vatten som gör att de ligger liksom och skvalpar fram och tillbaka som vågor i bakgrunden. Musiken påminner om den som gjordes under den så kallade 'gyllene eran' under tidiga 90-talet av akter som A Tribe Called Quest, The Pharcyde, Pete Rock & CL Smooth med flera. I hans texter gör han referenser till gamla hip-hop hjältar såsom Kool Moe Dee, Slick Rick, Rakim och Marley Marl som hade sin storhetstid när Per inte ens var född, så man kan tro att han måste ha fått musiken med bröstmjölken.

Han har nu rätt nyligen släppt ifrån sig mixtapet "Den fräsha prinsen av Saltsjöbaden" som är fullt av bra låtar att skaka nacken till och lyssna till Pers sköna rim, och som ni kan ladda ner gratis här. Eftersom beatsen är av klassiskt stuk så tycker jag mig känna igen samplingar hela tiden när jag lyssnar, men har hittills bara lyckats lista ut två stycken. Det är två samplingar som använts i en rad låtar tidigare. På titelspåret samplas "Remind Me" av Patricia Rushen, som Common också använde i sin låt "Reminding Me (Of Sef)" och också Biggies änka Faith Evans i sin "Falling In Love". Den andra är nog den somrigaste samplingen som finns, nämligen "Everybody Loves The Sunshine" av Roy Ayers, och som tidigare samplats av Mary J Blige i hennes "My Life" och i Naught By Natures "Sunshine". Per använder den i sin låt "Alla Guzzar i Orten Har Comviq" (vilket jag olikt min namne faktiskt också har), och den samt originallåten han samplat kan ni se och höra nedan.






//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0