Samplings-söndag: Ken / T-Connection


Idag hade jag en riktigt skön söndag inne i stan. Jag gick runt på söder i Stockholm och kollade i second hand- och vintage-affärer. I flera av dem så säljs det inte bara kläder, utan även bland annat gamla LP-skivor. Även fast jag inte själv äger en vinylskivspelare så tycker jag det är kul att bläddra i backarna och se om det är något man känner igen. Bland soulskivorna så hittade jag bland annat några skivor med funk/disco-gruppen T-Connection. Gruppen var från Bahamas och verksamma i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Varför jag uppmärksammade just deras skivor är för att en av deras låtar från 1982, "Best Of My Love", samplats av svenska hip-hop-artisten Ken Ring i hans genombrottslåt "Mamma". Samplingen hörs tydligt direkt i originallåtens intro, och används mycket fint i Kens låt. Låten finns med på hans debutalbum "Vägen Tillbaka" från 1999, som helt enkelt är en stor klassiker inom svensk hip-hop. Albumet innehåller rätt igenom riktigt tunga låtar, som till exempel min favorit "Gatuslang" (och om någon vet om den innehåller en sampling och vilken det är så skulle jag gärna få veta!).
Lyssna till Kens otroligt fina låt med video till, och sedan även originalet nedan.




//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0