Värme i kylan

 
 
När jag pluggade i England 2009 så kom jag på något sätt (läs: 'troligtvis Spotify') i kontakt med irländaren James Vincent McMorrow och hans självbetitlade EP. Den innehåller framför allt låtarna "If I Had A Boat" och "This Old Dark Machine" samt två helt aukustiska spår. Mycket fin och känslosam musik med rötterna i klassisk singer-songwriter och folk, och hans röst är ljus och alldeles ljuvlig. Något år senare så kom hans debutalbum "Early In The Morning". En skiva som ganska så obemärkt passerade mig förbi då det kändes som ännu en ung ensam man med sin gitarr. Även om den är långt ifrån dålig så var det inget nytt helt enkelt.
 
Så jag blev verkligen förvånad när jag som vanligt då och då kollade igenom en av mina favoritbloggar, Soul Bounce, och såg ett tips om en av hans nya låtar nu i början av det här året. Jag kände igen namnet och var tvungen att kolla upp att det var samma kille. Låten de tipsade om var "Red Dust" och som finns med på hans nyligen utgivna andra album "Post Tropical". Den fina men enligt mig ibland bleka musiken på första skivan har växt till mäktiga harmonier starkt inspirerad av soul med stråkar. Samtidigt är det ofta minimalt likt modern r'n'b med pampiga beats och synthar. Alltsammans ihop med hans ljusa men starka röst som får eka och bre ut sig, ibland ihop med körer, ger en atmosfärisk känsla. Det är svårt att inte jämföra med Bon Iver och samma utveckling mellan första och andra skivan. James falsett röst är starkare, fast dock har (eller inte använder) han inte samma variation mellan högre och lägre toner i sin röst likt Bon Iver. Musiken lutar dock mer mot modern elektronisk soul, och jag tycker han har hittat en väldigt bra nisch som passar honom perfekt. Albumet är ljämt och bra sekvenserat rätt igenom. Passar lysande att ha med sig i lurarna under en promenad i kylan och känna den spirande våren komma med värmen och ljuset i låtarna. Redan tidigt kanske en stark kandidat till ett av årets bästa album, oväntat!
 
//Per
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0