Semester... och världens bästa covers!

Kära vänner! Jag tänkte nu äntligen ta ut lite välförtjänt semester i ett par veckor, och bloggen får semester också. Ta gärna tillfället i akt och kolla in gamla inlägg, finns säkert en del oupptäckt örongodis där ;). Dessutom ligger juli månads spellista fortfarande uppe för lyssning här. Jag tänkte även lämna er med en till spellista att lyssna på, en "best of covers".

Covers är bland det mest hatälskade som finns. Och min inställning till covers är just den... jag både hatar OCH älskar det. Jag hatar när det görs slarvigt och med fel intentioner. Många covers görs för att tjäna snabba pengar eller som en genväg till att blåsa liv i en döende karriär. Man hör verkligen när en cover är gjord med dåliga intentioner, det är antingen för likt originalet eller så är det bara en tafflig remix.

En bra cover ger en ny tolkning av låten, gärna med ett genrebyte. Intentionerna är goda, det är ofta en hyllning till originalet eller en låt som betyder mycket för artisten. Många gånger blir en väl genomförd cover bättre än originalet, eller åtminstånde lika bra.

I veckan har jag försökt välja ut 12 av mina favoritcovers. Men det visade sig vara sjukt jävla svårt. Det är så många klassiska covers som defintivt bör vara med på en top 12, som "One" med Johnny Cash eller "Mr. Tambourine Man" med The Byrds. Men samtidigt ville jag lyfta fram de lite mer olyssnade godbitarna. Till slut blev det väl lite av en blandning av gammalt och nytt, covers som jag älskat i flera år och cover som jag nyss upptäckt. Får väl komplettera listan längre fram.

Hoppas ni gillar den i alla fall. Det vore jättekul om ni skrev en kommentar och berättade vilken/vilka som är era favoritcovers!

Lyssna på: Spellista - Best Of Covers

Ha en fortsatt trevlig sommar, vi "ses" om två veckor!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Nouvelle Vague är tidernas bästa coverband! Sweet child of mine med Taken by tress är också en jävligt bra cover!

2008-08-10 @ 11:20:51
Postat av: Per

Håller helt med; covers är verkligen antingen eller, men tycker det är kul för det mesta. Bra lista, Nouvelle Vagues och Arctic Monkeys versioner har jag hört innan, men The Postal Services låt va ny och kul! Sätter snabbt ihop en egen 10-i-topp (utan ranking, och missar säkert någon given):



Joe Cocker - "With a little help from my friends" (The Beatles) (Extra plus för att den är ledmotivet till den klassiska tv-serien "En härlig tid")



Easy Star All-Stars feat Toots & The Maytals - "Let down" (Radiohead) (Hela skivan Radiodread är riktigt schysst faktiskt)



Incredible Bongo Band - "Apache" (The Shadows) (Legat till grund för många sköna hip-hop låtar)



Johnny Cash - "Hurt" (Nine Inch Nails)



Jimi Hendrix - "All along the watchtower" (Bob Dylan) (En låt som står självständigt, men måste vara med)



My Morning Jacket - "Tyrone" (Erykah Badu)



Paolo Nutini - "It must be love" (Labi Siffre/Madness) (Från cover-skivan "Radio 1 - Established 1967)



Stevie Wonder - "We can work it out" (The Beatles)



Mark Ronson feat Amy Winehouse - "Valerie" (The Zutons)



Ol Dirty Bastard - "Cold Blooded" (Rick James) (Det bästa av två drogmissbrukande funkiga galningar, RIP)

2008-08-10 @ 11:56:39
Postat av: Yuna

Wow, verkar som jag har dålig koll på covers, det var många låtar på spellistan som jag inte hört faktiskt! Kul att du lyfter fram dom lite mer okända. Riktigt bra låtar!

2008-08-14 @ 13:11:37
URL: http://yeahyeahyeah.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag gillar The youth groups cover av forever young och Placebo´s cover av running upp that hill, if I might add :)

2008-08-16 @ 18:13:37
URL: http://gish.blogg.se/
Postat av: Lisa

Och den där covern på Smashing pumpkins 1979.. tror Candy Cane gjorde den! Skitbra!

2008-08-16 @ 18:16:13
URL: http://gish.blogg.se/
Postat av: Johan

Sanna - Ja, Nouvelle Vague är fantastiska. Jag gillar också Taken By Trees version av "sweet child o mine", även fast den är en typisk säkert-kort-cover, och ganska fantasilöst återskapad.



Per - Bra lista! Joe Cockers "With a little help" och Jimi Hendrix "All Along The Watchtower" är två utmärkta exempel på väl genomförda covers! Hurt och Valerie är också riktigt bra... ska lyssna in mig på de andra. Coveralbumet(?) Radiodreads känns framförallt intressant, gillar verkligen Toots & The Maytals!



Lisa - Ja, placebo's version av running up that hill är helt klart en grym cover, även fast jag är barnsligt förtjust i Kate Bushs original! Har inte hört covern av 1979... ska försöka få tag på den ;)

2008-08-25 @ 16:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0