Då & Nu - Some Velvet Morning



Idag tänkte jag introducera ett nytt segment här på bloggen. Jag kallar det ”Då & Nu”. Upplägget är enkelt; jag väljer ur en grym låt från förr som något nutida band eller artist har gjort en cover på. Då det görs cover på var och varannan låt så är ett krav att båda versionerna har fått uppmärksamhet och omfattande speltid.

Först ut: Some Velvet Morning

Då, 1967. Some Velvet Morning skrevs av Lee Hazlewood och han framförde den med Nancy Sinatra. Den gavs för första gången ut på Sinatras album Movin' With Nancy. Låten nådde plats #26 på Billboard-listan 1968.


 
Nu, 2002. Primal Scream var bara en i raden som gjorde en cover på Some Velvet Morning. Men deras version tillsammans med Kate Moss var den mest hyllade. Låten är med på Primal Screams album Evil Heat (2002) och även hits-albumet Dirty Hits (2003).


Kommentarer
Postat av: Mattis

Kul grej! Lee Hazlewoods version gör mig lite rädd. Det är nåt kusligt över den.

2008-07-30 @ 21:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0