Crystal Castles på Peace & Love

Peace & Love fortsätter att rocka Borlänge. Och jag fortsätter att bevaka festivalen, på avstånd. Idag kommer ett fyrtiotal nya artister att äntra scenerna på festivalområdet. Bland dom ser vi Billie The Vision & The Dancers som jag skrivit tidigare om här, och Miss Li som jag skrivit tidigare om här.

Min rekommendation för kvällens spelningar är: Crystal Castles

Crystal Castles började 2003 som Ethan Kaths soloprojekt. 2005 inleddes samarbetet med Alice Glass och solon blev en duo. Av misstag råkade dom lägga upp ett experimentellt spår där Alice soundcheckar på sin MySpace-sida. ”Låten”, som hade namnet Alice Practice, öppnade ögonen på flera skivbolag och hypen var ett faktum, sen dess har fansen vallfärdat till CC:s MySpace-sida. Än idag är spåret Alice Practice en favorit bland majoriteten av fansen, trots att den är extremt artsy där man tycks försök skapa så mycket oljud som möjligt på 2:42 minuter, men jag måste medge att den blir rätt catchy efter några lysnningar.

Crystal Castles spelar trashig electro-house som fullkomligt spyr ut tv-spelsljud och kraftigt förvrängd sång. Det är noisigt men samtidigt melodiskt, kaotiskt men fortfarande samlat, och det framförs ständigt med en upplyftande energi och det är genomgående intressant och oförutsägbart.

Det sjävbetitlande debutalbumet släpptes i April och det är minst sagt en imponerande vågad och skarp debut. Man märker tydligt att Crystal Castles har inspirerats av svenska The Knife, framförallt på titelspåret Untrust Us. Här och var drar det även över åt New Order-inspirerad syntpop. Det råder inga tvivel om att Kath och Glass är extremt kreativa och fantasifulla, men det är också lite det som är deras problem. Ibland känns det som att dom vill få in väldigt mycket ljud på väldigt lite tid. Hursomhelst är det ett grymt album av ett grymt band och jag kan tänka mig att dom är som grymmast live.

Bästa spåren på Crystal Castles är: Untrust Us, Air War, Courtship Dating, Crimeswave och Good Time.

Lyssna på: Crystal Castles – Untrust Us

Samtliga nämnda spår, förrutom Good Time, finns för lyssning på bandets MySpace.

Kommentarer
Postat av: müzik

Güzel post tebrikler

2009-06-10 @ 14:43:34
URL: http://www.bedavadinle.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0