El Perro Del Mar - Soundtracket till min död

image31

Ikväll spelar och sjunger Sarah Assbring, alias El Perro Del Mar, på Nefertiti i Göteborg och på lördag förgyller hon Siesta-Festivalen i Hässleholm med sin närvaro. Bor ni någorlunda nära någon av orterna bör ni definitivt passa på att låta Sarah förtrolla er med sin ljuva stämma. Nästa vecka drar hon nämligen iväg på turné i Storbritannien.

El Perro Del Mar spelar melankolisk och vemodig musik med sagolikt vackra melodier. 2005 kom debutalbumet Look! It's El Perro Del Mar, där Sarah samlade guldkornen från sina tidigare EP-skivor. Albumet blev unisont hyllat av kritikerna men personligen tilltalades jag aldrig av debuten. Jag tyckte det kändes osammanhängande och spretigt, och alldeles för mycket som ett samlingsalbum... och jag gillar verkligen inte samlingsalbum. Ett album ska vara en helhetsupplevelse, där samtliga spår ska vara omsorgsfullt utvalda för att matcha och komplettera varandra.

I februari i år släppte El Perro Del Mar sitt andra fullängdsalbum From The Valley To The Stars, och det är hypnotiserande vackert! Sarahs underbart vackra sång kompletteras här av orglar, flöjter och körer. Skivan är mer lågmäld än Sarahs tidigare verk och till skillnad från debuten så är varje spår skapat för att nå en perfekt helhet. Enligt Sarah är albumet en röd tråd av kärlek, sorg, saknad, tröst och hopp. Hur pretentiöst det än låter så trots musikens tragik blir man ändå väldigt glad av den.

Om jag skulle dö en filmdöd skulle jag vilja att From The Valley To The Stars spelades under min färd till himmelen.

Lyssna på: El Perro Del Mar - Glory To The World

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0