Ett nytt band som heter Guns N' Roses

Jag har varit lite kluven huruvida jag ska nämna den kommande releasen av Guns N’ Roses album Chinese Democracy. Jag hatar nämligen det faktum att bandet fortfarande existerar!

Guns N’ Roses var mitt första favoritband och under många år mitt enda. Jag tycker fortfarande att det är ett av tidernas bästa band och att Appetite For Destruction är det bästa album som nånsin gjorts! Men dagens GNR är inte GNR. Jag läste nyligen Slash’s självbiografi och har säkert fått en ganska ensidig bild av bandets upplösning, men samtidigt är det som Slash nämner som orsaker till splittringen rätt allmänvetande; 1) Axl styrde bandet manipulativt och diktatorikt. 2) Axl försenade ständigt spelningar rejält. 3) Axl var labil. 4) Drog- och Alkoholproblem för praktiskt taget samtliga bandmedlemmar. Axl var dessutom den enda som satte de ekonomiska intressena i första rummet och därav lyckades få övriga bandmedlemmar att skriva över bandnamnet och andra rättigheter till honom.

Oavsett orsakerna till splittringen så blev det bandets död. Redan när Steven Adler fick sparken innan släppet av Use Your Illusions-albumena dog lite av GNR sound. Problem har kantat bandet ända sen genombrottet men under det tidiga 90-talet eskalerade det rejält, och efter Use You Illusions-turnén satte dispyterna stopp för all produktivitet. Den riktiga dödsstöten kom såklart när samtliga medlemmar från ”originalkonstellationen”, förutom Axl, lämnade bandet 1996.

Många har sett fram emot Chinese Democracy i många år. Jag är inte en av dom, för Guns N’ Roses HAR upphört att existera. Axl har startat ett nytt band med samma namn! Så enkelt är det. Och det bandet är inte i närheten av den klass som GNR höll och dom kommer aldrig kunna skapa samma magi, och framför allt kommer det aldrig kunna låta likadant!

Med det sagt: Chinese Democracy släpps den 23 november efter snart 15 års bearbetning! Jag tänker inte bry mig om att ge en bedömning. Albumets första singel, tillika titelspåret, släpptes förra veckan… och jag tycker det talar för sig själv.

Lyssna på: Guns N’ Roses – Chinese Democracy

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har rätt i att Guns är ett helt annat band idag. Men de andra medlemmarnas band Velvet Revolver är också kass!

2008-11-05 @ 07:49:30
Postat av: Johan

Ja, Velvet Revolver är väl inte något höjdarband direkt, även fast de har nått bättre framgångar än Axls ny GNR.



Efter att ha läst Slash's självbiografi har jag fått veta att GNR skapade sina låtar på ett väldigt speciellt sätt, och att alla bidrog på ett eller annat sätt och olika mycket på olika låtar. Är nog mycket tur och tillfällighet (och att ligga rätt i tiden, både vad gäller det rådande musikklimatet och i ens egen peronlighet) att få ihop en konstellation som skapar så bra musik utan att behöva överarbeta.

2008-11-05 @ 08:55:12
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Per

Ja, det här var verkligen uruselt, värre en vad jag trodde. Undrar vilka som ska uppskatta det här; gamla lyssnare, nya lyssnare, någon alls?

2008-11-05 @ 11:53:19
URL: http://disfordurham.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0