Skivläpp: Elegant Machinery - A Soft Exchange

För en sju åtta år sen var jag riktigt insnöad på 80-talsmusik. Känns som att jag lyssnade igenom ett helt årtionde under loppet av ett par år. Jag började med typisk 80-tals pop, som Pet Shop Boys, Alphaville, Kim Wilde osv. Så småningom gick jag över till mer okommersiell synth, som S.P.O.C.K., De/Vision, Colony 5 m.m.

Ett av mina favoritband under min synth-era var svenska Elegant Machinery, trots att de inte var direkt verksamma under 80-talet utan snarare en produkt av de stora 80-talssyntharna; Depeche Mode, Erasure, Yazoo m.m.

Idag släpper Elegant Machinery sitt femte album efter 10 års frånvaro. Synth är ju lite av en acquired taste, så det skulle vara kul att höra vad ni tycker om Elegant Machinery. Nedan har jag lagt upp fem låtar från de fem album som dom släppt, en favorit från vare album.

Lyssna på: Elegant Machinery – A Little Sacrifice (Degraded Faces, 1991)
Lyssna på: Elegant Machinery–Shattered Grounds (Shattered Grounds,1993)
Lyssna på: Elegant Machinery - Blind Mans Dream (Yesterday Man, 1996)
Lyssna på: Elegant Machinery - To Live (A Decade Of Thoughts, 1998)
Lyssna på: Elegant Machinery - Move (A Soft Exchange, 2008)

Kommentarer
Postat av: Thåström

Jag gillar det. Men jag tycker den synth som finns idag är bättre. Är lite nördigt med den här "gamla" synthen.

2008-11-28 @ 15:16:42
Postat av: palle

tvärt om tycker jag inte om det nya..

låter mer Dance när dom kallar sig synthband.

2008-11-30 @ 01:53:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0