Det bästa som hänt sen internet!

Förra lördagen introducerade jag ett nytt segment på bloggen, Happy Feet Saturday, där jag la upp lite mer festorienterade låtar som passar in på helgen. Den här helgen blir det dock ingen Happy Feet Saturday. Anledningen till det är att jag har så mycket annat att rapportera ;)

Först och främst har det kommit uppdateringar om läget med Muxtape. För er som inte känner till Muxtape så är... var det en sida där man laddade upp egna spellistor för vem som helst att lyssna på. Har ni hängt med på bloggen så vet att jag brukade lägga upp varje månads spellista där. För drygt en månad sen stängdes sidan tillfälligt ner pga. problem med RIAA. Jag misstänkte redan då att sidan aldrig skulle komma upp igen. Igår postade Muxtapes grundare ett lååååångt brev på sidan där han berättar om muxtapes uppkomst och fall... och framtid. Framtiden ser inte särskilt ljus ut. Muxtape kommer att bli en tjänst för musiker, i huvudsak osignade, att lägga upp sin musik, kalendarium, bilder osv. För mig låter det ganska exakt som MySpace. Hursomhelst är den fortfarande under produktion så jag bör väl avvakta min utdömande till betan kommer.

Nu till roligare nyheter. Jag har äntligen fått en inbjudan till att bli betatestare till Spotify! Och jag är extremt jävla lyrisk! Det är utan tvekan det bästa som har hänt sedan internet! Spotify är ett svenskutvecklat program som har byggt upp ett enormt musikbibliotek som alla användare har tillgång till. Spotify har ett samarbete med AMG (All Media Group) och Allmusic som har världens största digitala musikarkiv på 6 miljoner låtar (!).
I praktiken får man med Spotify alltså ett musikbibliotek med miljontals låtar… plötsligt känns mitt ”gedigna” bibliotek som en pinsam piss i havet.

För att illustrera Spotifys komplexitet: Jag sökte på The Hives, fick då upp en omfattande biografi om bandet, ett musikbibliotek och en s.k. ”Artist Radio” där musik likvärdig med The Hives spelas. Musikbiblioteket är sorterat i olika sektioner, första sektionen listar hitsen, den andra listar ALLA albumen i utgivningsordning med ALLA låtar spelbara. Därefter listas alla singlar med alla sina låtar (dvs även låter som inte kommit med på albumena). Därefter listas ett gäng samlingsskivor där The Hives låtar varit med… och självklart kan man lyssna på alla de andra låtarna på de skivorna också. Jag sökte även på Lars Winnerbäck och fick då till och med upp låtar från hans demokassetter!
Det här programmet är helt jävla underbart. Om ni inte redan ansökt om inbjudan tycker jag att ni ska göra det, vet dock att många har väntat upp till ett och ett halvt år på inbjudan. Ikväll ska Spotify ha en fest, jag vet inte om det är en releasefest, men det är iaf ett tecken på att vi säkert börjar närma oss en release.

Kommentarer
Postat av: emelie

wow. SPOTIFY SOUNDS GREAT.

2008-09-27 @ 10:36:48
URL: http://ehmme.blogspot.com
Postat av: Alexander Lindeskär

Åh jag skulle göra mycket för att få en invite till programmet! Har stått med på vänte-listan några månader nu men ännu inte fått något konto. :(



Försökte även köpa premium utan lycka. Man behöver kreditkort, vilket jag inte har. :(

2008-10-26 @ 19:38:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0