Årets bästa album 2009!



Gott nytt år på er kära läsare! En tid som denna är det kutym att sammanfatta det gågna året och belysa det bästa som året hade att erbjuda. Självklart ska vi på MusicBlogg inte vara sämre. Vi tar tillfället i akt och rangordnar våra musikfavoriter från 2009.

Nedan har Johan och Per listat årets bästa album... enligt oss. Under nästa vecka kommer vi att presentera våra favoritlåtar från året som gått. Precis som tidigare listor är de här listorna helt och hållet subjektiva, det är våra personliga favoriter. Med det sagt är ni självklart välkomna att komma med feedback eller egna listor. Förhoppningsvis hittar ni nya favoriter! Gott nytt år önskar Johan & Per!!

Johans Top 20 Album från 2009
1. Grizzly Bear - Veckatimest
2. Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum
3. Liechtenstein - Survival Strategies In A Modern World
4. Kid Cudi - Man On The Moon
5. Mando Diao - Give Me Fire
6. Andrew Bird - Noble Beast
7. God Help The Girl - God Help The Girl
8. Timber Timbre - Timber Timbre
9. Regina Spektor - Far
10. The Rumble Strips - Welcome To The Walk Alone
11. Bishop Allen - Grrr...
12. Starsailor - All The Plans
13. Lily Allen - It's Not Me, It's You
14. White Lies - To Lose My Life
15. Florence Valentin - Spring Ricco
16. Brandi Carlile - Give Up The Ghost
17. Arctic Monkeys - Humbug
18. Manic Street Preachers - Journal For The Plague Lovers
19. The Lemonheads - Varshons
20. Florence + The Machine - Lungs

Pers Top 20 Album från 2009
1. Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum
2. The Big Pink - A Brief History Of Love
3. The XX - XX
4. Arctic Monkeys - Humbug
5. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix
6. Florence + The Machine - Lungs
7. Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!
8. Kid Cudi - Man On The Moon
9. Jack Peñate - Everything Is New
10. Girls - Album
11. Grizzly Bear - Veckatimest
12. Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures
13. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx 2
14. Empire Of The Sun - Walking On A Dream
15. Mumford & Sons - Sigh No More
16. Julian Casablancas - Phrazes For The Young
17. Mos Def - The Ecstatic
18. The Dead Weather - Horehound
19. Alberta Cross - Broken Side Of Time
20. The Cribs - Ignore The Ignorant

Samtliga album finns på Spotify förutom Grizzly Bears och delar av Raekwons.

Kommentarer
Postat av: Peter

Fin lista må jag säga!

Men jag saknar La Roux lite och Andrew Bird.. Pettitesser i och för sig..

2010-01-07 @ 16:42:32
Postat av: Per

Peter: Tackar! Andrew Bird kom ju så långt upp som plats nummer 6 på Johans lista. La Roux är absolut ingen petitess, och som sagt alltid kul med kommentarer, och borde kanske nog varit med på min lista, men lyssnat för lite på hela albumet för att bedöma det och bli en personlig favorit. "In For The Kill" kommer dock komma med på listan över årets låtar kan jag garantera! Den gick på repeat under en hel efterfest i våras!

2010-01-07 @ 18:01:47
URL: http://polarenper.blogspot.com
Postat av: JOSEFINE- Meandmymusic

Kid Cudi's Man On the Moon står klart etta på min lista av bästa album 2009. Så jävla grym! O längtar verkligen tills Lil Waynes Rebirth kommer ut, hade den kommit ut när den skulle hade den också legat högt på listan (även fast han är som bäst utan den rockigare stilen han kör nu) men nu får man gå runt o vänta istället..

2010-01-10 @ 03:05:05
URL: http://meandmymusic.blogg.se/
Postat av: Peter

Kolla in remixen på Quicksand (Boy 8-Bit Remix).. Sjukt bra.

2010-01-13 @ 14:04:43
Postat av: Anders

Vart är Animal Collective o Anthony and the Johnssons?????

2010-01-15 @ 16:29:31
Postat av: Johan

Anders - Ja, det kan tyckas konstigt då de anses överlag vara två av 2009-års bästa album av en enig kritikerkår. Jag är ett riktigt stort fan av Antony & the Johnsons och håller hans två första album som några av tidernas bästa album! För mig var därför The Crying Light lite av en besvikelse. Jag tycker att det är ett bra album, men lite för mörk för min smak, för att hamna på min 20-i-topplista.

Vad gäller Animal Collective så har jag tvärtom där aldrig varit en stor fan av deras musik. Jag tycker dock att Merriweather är ett bra album, och helt klart deras bästa album hittills, och det finns representerat på min topplista över årets bästa låtar.

2010-01-20 @ 11:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0