Shout Out Louds - Walls

Shout Out Louds har länge varit en av mina favoritgrupper, men som jag samtidigt nog inte direkt skulle komma på om jag skulle nämna några. Har dock följt dem med intresse lite så där på håll sedan deras första singel "100°" från EP:n med samma namn som kom 2003. De har under hela sin karriär nog varit större utomlands än i Sverige, och gjort bland annat uppträdanden hos David Letterman och turnerat med flera stora band i USA. Kan vara en av anledningarna till att de inte alltid känns så självklara, men jag skulle säga att de är ett av Sveriges mest underskattade band.

Deras förra och andra skiva, Our Ill Wills, växte till att ha blivit en av de skivorna jag gillat mest de senaste två åren. Ett album med fantastisk pop när den är som bäst! Härliga melodier, riviga refränger, vackra stråkar, rytmiskt och medryckande och på det sångaren Adam Olenius sköna röst och bra texter.

Nu är de på gång med sin tredje skiva som har fått namnet Work och kommer i slutet av februari nästa år, och första singeln heter "Walls". Förra skivan producerades av Björn Yttling från Peter Bjorn & John men den här gången har de stannat i staterna och Seattle med en annan producent. Dömma utifrån den här låten är det lite mindre kobjällra och orkester, låter lite rockigare och mer gitarr men fortfarande samma klockrena melodier, slingor och refräng. Låten växer både för mig ju mer jag lyssnar och i sig själv under tiden. Ser väldigt mycket fram emot att få höra hela albumet och att sedan förhoppningsvis få se dem live under nästa år.

 

//Per


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0