Yeasayer - Ambling Alp

Va i helgen som passerade tillbaka i Durham, den fantastiska lilla stad i norra England där jag bodde och studerade förra året. Försökte både när jag var baserad där och nu på besök att hänga med i den brittiska scenen, och ett sätt att göra det är genom musiktidningen NME. Köpte såklart senaste numret för att läsa lite bra reportage och få tips. Ett av dem var om Yeasayers senaste låt.

Johan tipsade förra sommaren om bandet, dock med lite skepsis om den väldiga hypen kring dem och deras debutalbum. Själv så var jag på Way Out West men såg inte deras konsert. Hade lite kort lyssnat mig in på skivan innan efter att ha hört alla hyllningar, men tyckte det lät allt för folk-flummigt för min del och fastnade inte direkt även om det lät intressant.

Nu är de tillbaka och aktuella med sitt andra album Odd Blood som kommer ut 9:e february nästa år. Första singeln "Ambling Alp" är dock redan ute och med den en video. Bandet var förra året ute på turné med Brooklyn-grannarna i MGMT, vilket tycks ha influerat dem då det låter lite mer rakare och elektroniskt. Även videon är likt MGMT:s väldigt snygg och konstnärlig men samtidigt rätt konstig.


//Per


Kommentarer
Postat av: Johan

Både låten och videon e riktigt top notch, och verkligen yeasayer-esque!

2009-12-04 @ 08:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0