Cover-tisdag med Bilal


Mannen med den fantastiska rösten, Bilal, är äntligen tillbaka på riktigt. Hans debutskiva, "1st Born Second", kom ut för hela nio år sen och var en del av neo-soul-scenen som var väldigt stark kring millennieskiftet. Den gästades av bland annat Mos Def och Common, och producerades av giganter inom scenen som ?uestlove från The Roots och J Dilla, men även två spår av Dr Dre. Sen dess har det tyvärr varit väldigt tyst från honom som solo-artist. Hans andra skiva, "Love For Sale", skulle ha kommit 2006 men ansågs alltför svårt att sälja av skivbolaget (har dock bootleggats hårt och finns att ladda ner), som tyvärr hänt med många andra artisters alster. Som tur är har det inte varit helt tyst om honom då han medverkat på väldigt många andra artisters låtar, både inom hip-hop och soul.

Nu är han då äntligen tillbaka med eget material igen! Skivan heter "Airtight's Revenge", och omslaget får mig att tänka på den berömda bilden av Malcom X. Vet inte om det är meningen att vara likt men skulle inte förvåna mig, och väldigt snyggt då. Skivan placerar sig nog fortfarande i den alternativa soul-scenen, men känns även influerad av jazz, rock och annat. Skivan börjar direkt syntigt och studsigt, och blandar mycket olika rytmer genom hela skivan, för att avsluta med två låtar av det mer vanliga soul-typsnittet. Bilals röst är också som ett helt eget instrument där han går lätt och enkelt mellan mörkare toner till falsett utan problem. Det är en väldigt kompakt och väldigt bra skiva, helt klart en av de bästa inom genren och överhuvudtaget i år tycker jag. Värt att vänta på, även om det tog nästan ett årtionde för att han skulle släppa sin riktiga andra skiva.

Nyligen spelade han också in en cover på Bob Marleys fantastiskt fina "Is This Love" med en grupp av otroligt duktiga musiker och gjorde den i en väldigt soulig och frijazzig version som passar Bilal perfekt. Se, lyssna och njut! Glöm dessutom inte att kolla in Bilals nya album!!

//Per

 


Kommentarer
Postat av: Kristina

Har du något favoritspår på den nya skivan?

2010-09-21 @ 21:25:50
Postat av: Per

Jag har inte lyssnat så mycket än på skivan att jag fått en favorit, och tycker skivan är väldigt jämn. Men jag gillar öppningsspåret "Cake And Eat It Too" med dess stötiga syntfunkiga beat, och "Robot" som också sticker ut lite.

2010-09-24 @ 10:44:03
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: matilda.

Damn, ruskigt snygg design.

Keep it up, älskar musik.

2010-09-26 @ 18:59:48
URL: http://kindaweird.blogg.se/
Postat av: Tobbsarn

Tjena, kanske skriver på ett lite konstigt ställe, men jag såg din post på ett forum om att du söker osignade band osv att recensera osv, så jag tänkte tipsa om mitt egna band som heter Deathember!

www.myspace.com/deathemberband

Går även att tanka ner allting gratis där!



MVH Tobbe

2010-09-27 @ 00:19:04
URL: http://www.myspace.com/deathemberband
Postat av: Fred

Riktigt skön musikblogg som du håller igång här, Snygg och proffsigt analyserande!

Keep up the good work!

Peace/Fred

2010-09-27 @ 01:00:27
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0