Glasvegas värld är din värld


Nu på förmiddagen så kom då äntligen den nya singeln ut från Glasvegas! Kommande albumet från skottarna heter "EUPHORIC / / / HEARTBREAK \ \ \" och släpps 4:e april. Det är det första bandet släppt sedan de 2008 slog igenom med gigantiska mått då de först släppte den självbetitlade album-debuten tidigt under hösten för att sen lagom till vintermörkret släppa den juldoftande och mysiga samt mörka EP:n "A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss)". Sommaren 2009 såg jag dem sen på Way Out West i Göteborg göra en av de bästa och mest mäktiga konserter jag sett medan kvällsmörkret perfekt smög sig på över Slottsskogen. När sångaren James Allen i "Daddy's Gone" gick ner på knä och nästan tillbad publiken medan de sjunger refrängen så stod varenda hårstrå på min kropp (och det är bra gjort att få), och gör fortfarande när jag ser klippet på youtube.


Bandet verkar ha fattat ett väldigt tycke för Sverige, speciellt tjejerna. För när bandets förra trummis Caroline McKay hoppas av så sa gitarristen och sångarens kusin, Rab Allan, att han ville ha en skandinavier, och specifikt en kvinna. Skivbolaget tog kontakt med det svenska kontoret, vilket i sin tur Boden-tjejen Jonna Löfgren fick nyss om och sökte för att sedan snabbt få jobbet. De verkar inte bry sig så mycket om vem som bankar skinn i bandet, en position lite likt fotbollens vänsterback. McKay anlitades 2005 innan bandet slagit igenom, utan att hon kunde spela men hon såg cool ut. Löfgren ska dock vara musikhögskole-utbildad, så förhoppningsvis så höjer hon bandets nivå ytterligare på den fronten, även om McKays bankande passade bra till gruppens suggestiva musik. Tyvärr hann hon inte vara med på inspelningen av den nya skivan, men hoppas att de nu börjar jobba direkt på massa nya låtar så att det inte dröjer lika länge till tredje skivan.

Albumet är bland annat inspelat i Los Angeles, och James Allan har sagt att det självklart har influerat musiken och att de nya låtarna är mer positiva, och de lagt ner mer ambition och arbete i dem. Det hörs i nya låten "The World Is Yours" som låter större, lite snabbare och mer elektronisk. Kanske mer influerad av LA:s blinkande lampor än enbart av Glasgows rännsten. Fortfarande finns det bombastiska och själfulla i musiken och den växer för varje gång jag hör den. Den finns nu att ladda ner bandets hemsida, och en kortare video med låten (som inte börjar riktigt förän 1,5 minuter in i videon) kan ses nedan.


//Per

Kommentarer
Postat av: Peter

Den här bloggen är magisk! keep it up! fantastiskt.



Jag har massvis av musiktavlor jag ramar och säljer på walldeal.com. kika! hör av dig till min mail för samarbete eller om du vill tipsa om oss och tavlorna..

2011-01-18 @ 19:51:52
URL: http://www.walldeal.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0