Real Detroit

Ni som såg min och Johans årslista över de bästa albumen från 2010 kommer kanske ihåg att jag hade med gruppen The Left och deras "Gas Mask" på 6:e plats. Gruppen kommer ifrån Detroit, vilket är mycket mer än bara Eminems hemstad, och är ett projekt av trion DJ Soko, rapparen Journalist 103, och producenten Apollo Brown. Speciellt den sistnämnde är riktigt intressant och var en ny bekantskap för mig under hösten, men som nu verkar poppa upp mer och mer. Beatsen på "Gas Mask" består av själfulla samplingar med sång-snuttar som andas Motown, och är hårda och tunga men samtidigt varma och svängiga med någon sorts melankoli över många av dem. Detroit verkar bara spotta ur sig bra hip-hop-producenter som vet hur man skapar sköna souliga slingor, och Apollo Brown känns som han går i samma spår som legendariska J Dilla och experimentfulle Black Milk. Han verkar vara väldigt produktiv och släppte under året hela tre skivor. Förutom albumet med The Left så släppte han först solo-skivan "The Reset" och sen också "Brown Study" ihop med Boog Brown under namnet UPS, och på samtliga tre skivorna gjorde han all musik som rakt igenom består av sjukt bra beats.

En annan hip-hop-akt från Detroit, och en ny upptäckt för mig, är duon The Regiment. Gruppen består av de två rapparna OSI och IseQold som vill vara ett rent och skärt positivt alternativ inom hip-hop och i samhället och som tror att de finns plats för annat än, sex, droger och våld inom genren. Det håller jag såklart absolut med om, och gillar det jag hört hittills från de två. De har själva släppt albumet "The New Beginning" tidigare, och gjorde en video till låten "Old School Vibe". Nu har de precis skrivit på ett kontrakt med ett mindre bolag och deras nya album "Panic Button" kommer i sommar. Men först ska de släppa mixtapet "Back To Lyrics" nu i början av februari, och därifrån har de släppt ifrån sig låten "Battle Cry" (som du kan lyssna på via Kingsize Magazine), som för att knyta ihop påsen då har producerats av Apollo Brown. Lyssna, se och låt skallen nicka fram och tillbaka.


//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0