Fredagsdans - Moombahton!

Godmorgon vänner! Vanligtvis håller jag ett öppet sinne för det mesta i musikväg. Men, det finns vissa stilar jag inte klarar av. Utan att gå in på allihop, så kan jag säga att Reaggeton är bland det värsta jag vet. Kanske har det med att de flesta nordbor inte har det i höfterna naturligt, vad vet jag.

Tur då att det finns substitut som jag kan lyssna på när jag vill få lite latinovibbar.
Denna genre kallas Moombahton, som ni hör kommer ordet -ton från Reaggeton, medans Moombah är namnet på den låt som gjorde stilen känd (Förutom Reaggeton så har även "Dirty Dutch" ett finger med i spelet). Stilen kom till på så sätt som att man sänkte låtens bpm, enkelt kan tyckas, men resultatet blev desto mer underbart. Därefter har sub-genrer (allting skall ju ha ett namn...) vuxit fram som tar influenser från andra elektroniska musikinriktningar. Några exempel är Moombacore och Moombastep. Nu är jag inte allt för bevandrad med dessa stilar men en enkel gissning är att Moombacore tar sina influenser från lite hårdare stilar (hardcore...?) och Moombastep från Dubstep. Allting klart så? Bra.

Låten är en Mash-up mellan Skrillex och Knife Partys - Zoology och Porter Robinsons - 100% in this B*tch.
Vad tycker ni? :)
/David

Kommentarer
Postat av: Johan Eckman

Detta kanske kan vara något för er att skriva om? Sidetrack Stories från Malmö släpper EP. Förhandslyssna här:



http://www.eckman.se/SidetrackStories/

2011-11-06 @ 14:03:57
URL: http://www.eckman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0