Ta det piano

En av världens just nu hetaste artister inom hip-hop och r'n'b, eller ja musikvärlden i stort, är Drake. Den nu 25-åriga kanadensiska rapparen och sångaren har de senaste ca tre åren gjort kometkarriär med sina mixtapes, gästverser och -refränger och framför allt med sitt debutalbum "Thank Me Later" som kom förra sommaren. Han tillförde känslor som inte riktigt tidigare getts utrymme för inom den hårda hip-hopen. Redan nu har han då kommit med uppföljaren "Take Care", och som med sin mestadels lugna och dramatiska stämning passar perfekt för hösten och den kommande vintern. Vid den första lyssningen så tyckte jag att skivan var lite för slätstruken och att det inte var något som stack ut, men efter att ha några gånger lyssnat på hela albumet rätt igenom så växer det hela tiden. I dagens musikvärld där det pumpas ut låtar konstant och som måste fånga uppmärksamhet direkt så gillar jag verkligen att Drake tillsammans med mestadels producenten Noah "40" Shebib lyckats skapa ett otroligt jämnt album som är till för att lyssna från början till slut på. Jag ska dock inte babbla på för mycket här utan ska låta er uppleva musiken själva.

När jag redan innan hela albumet släppts satt och lyssnade till läckta låtar på youtube så hittade jag länkar till en amerikansk killes kanal som gör piano-covers på låtar han gillar. Grabben är grym på att spela och göra sina egna versioner av olika framför allt r'n'b-låtar. Han har redan lärt sig att ta ut och spela enligt mig några utav de bästa låtarna från Drakes nya skiva. Först "Marvins Room", som legat ute för lyssning på olika sidor och bloggar rätt länge nu, och sedan skivans två bästa och mest spännande samarbeten i "Crew Love" med liknande landsmannen The Weeknd (som förtjänar ett långt inlägg själv) och "Doing It Wrong" med en munspelande Stevie Wonder.

Se och lyssna nedan till de mycket fina versionerna nedan, och njut och ha det skönt i höstrusket.




//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0