Justice - Audio, Video, Disco.



Gillar man Justice, så GILLAR man Justice - trodde jag. Efter att ha lyssnat på deras nya album så undrar jag dock ifall man inte kommer tappa en hel del fans. Trots allt är det något väldigt speciellt de lyckas med under de senaste åren. Inom elektronisk musik är det svårt att bli en rockstjärna. Daft Punk lyckades, i mina ögon gjorde öven Justice det. Att bli stor inom elektronisk musik är fullt möjligt - kolla på Deadmau5, Tiesto mfl. Men att få den där mytomspunna rockstjärnestatusen är något helt annat.

Kanske är det då helt naturligt att vi nu lyssnar på deras nya, nu klart mer rockinspirerade, album.

När Civilization släpptes för allmän beskådning i somras kände man att något var annorlunda. De flesta hoppades nog på att det bara var ett svagt val av första låt som fick komma ut på grönbete. Det här lät ju inte alls lika klubbigt, smutsigt och funkigt som deras tidigare album. Andra sa att skillnaden mellan Civilization och deras äldre låtar inte alls var så stor.


Om man följt det lilla som läckt ut om deras nya album (det har varit på gång en lång, lång tid. Tydligen pga. att Justice; Gaspard Augé och Xavier de Rosnay, skulle lära sig spela alla instrument...) så visste man att det skulle komma något annorlunda. H u n d r a t a l s låtar har lagts ut på youtube där folk påstått att de fått tag i den nyaste Justicelåten från det kommande albumet, och man riktigt såg på folks kommentarer hur man önskade att Justice skulle fortsätta med deras tidigare så kännetecknande sound.

Deras sound finns kvar, men mycket är ändå väldigt annorlunda. De som gillade Justice pga. av deras klubblåtar kommer få svårt att gilla det nya albumet, de som gillade deras personliga stil på musiken kommer nog fortsatt att gilla det mesta som släpps.
Personligen (har jag låtit negativ hittils?) måste jag ändå säga att jag gillar det. Jag önskade så mycket, fick lite mer Queenvibbar än vad jag velat, men är så otroligt nöjd ändå.

Kort och gott, Justice är fortfarande Justice (och om man skall vara ärlig, vad de än släppt så hade det inte varit lika bra som deras senaste album Cross). Det enda albumet lämnar ytterligare att önska är att det inte tar FYRA år tills nästa släpps...
/David

Spotify: Justice – Audio, Video, Disco. Går även att lyssna på på NME.com http://www.nme.com/news/justice/59943

Kommentarer
Postat av: Pom

Grym skiva, tack för tipset!

2011-10-29 @ 22:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0