Samplings-söndag: Black Eyed Peas gillar brasilianskt

I veckan så satt jag och min arbetskollega Anders och utbytte lite brasiliansk musik. När han skickade mig den klassiska låten "Mas Que Nada" med Jorge Ben så kom jag att tänka på en annan låt av samma man, som faktiskt samplats av gruppen Black Eyed Peas.

Black Eyed Peas är idag så långt man kan komma från att göra musik som är innovativ, svängig, själfylld och helt enkelt bra. Men faktum är att de var en gång i tiden riktigt bra, och deras första album "Behind The Front" är en av mina favoriter. Andra skivan, "Bridging The Gap", var även den riktigt bra, men sen har det bara blivit sämre och sämre (I'm not gonna say the F-word..). Jag ska dock inte bara hacka på bönorna, utan nu visa på den bra musiken de faktiskt har gjort.

På deras första skiva så samplar de Jorge Ben i hela tre låtar. Först i det inledande spåret "Fallin' Up" som bygger på Bens "Comanche", och vars video samt lyssna till originalet ni kan göra nedan. Sedan en av låtarna mot slutet, "A8", som samplar "O Homem da Gravata Florida" och använder sig av samma sångstil i refrängen. Avslutningsvis skivans sista spår, "Positivity", som samplar "Cinco Minutos" och även där också tar vokala bitar.

Skivans kanske mest kända låt, första singel och enligt mig även den bästa är "Joints & Jam". Den samplar en låt, "Love Till The End of Time" av en annan brasiliansk artist som heter Paulinho da Costa. Se BEP:s sköna video till den låten och lyssna också till den de samplat nedan.

PS. Kolla även in Will.I.Ams mycket bra två tidiga solo-album, "Lost Change" och "Must B 21", som också visar på den talang han trots allt sitter på.


 

 

 


//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0