Samplings-söndag: Simon och Sophie

Den svenska hiphop-artisten Simon Emanuel, tidigare känd som Paragon, har släppt sitt nya album "Sånger Från Andra Våningen" som han har jobbat på en längre tid. Jag har tidigare aldrig tyckt att han varit särskild och intressant, utan ganska tråkig, men jag gillar det här albumet efter att ha lyssnat på det idag. Det känns väldigt genomarbetat och är snyggt producerat. Dessutom så passar Simons ganska långsamma och tydliga flow bra över de lugna låtarna och gör att man lätt kan lyssna till historierna han berättar. Det känns som en riktig höst-skiva som man kan lyssna på medan man går genom stan under de mörka kvällarna med bara lampsken som lyser upp.

Den första riktiga låten på skivan, efter introt, är "Ruschen". En väldigt skön och soft låt som jag direkt tyckte att jag kände igen, och kom sedan på vilken annan låt han hade samplat, nämligen Sophie B Hawkins monster-hit "Damn I Wish I Was Your Lover" från 1991. Även om jag bara var 8 år när den låten kom ut så minns jag den väl, och trots att den låter ganska så mycket tidigt nittiotal så är den fortfarande väldigt bra än idag. Samplingen känns inte konstig utan faller snyggt in i låten och stämningen på resten av albumet.

Simon Emanuel - "Ruschen"




//Per

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0