För det var du som fick min fallskärm att vecklas ut

Igår framförde Timbuktu den nya låten "Fallskärm" i TV-programmet Skavlan, som också finns med på hans samlingsalbum "Pusselbitar" som släpptes i dagarna. Jag kan knappast säga att jag trodde att han skulle vara så här stor drygt 10 år sedan debuten "T2: Kontrakultur", att han skulle fortsätta på mestadels på svenska, att han skulle ha en sådan mängd hits, vara den som hela tiden vågat pröva olika stilar och den som mest tagit svensk hip-hop framåt. Å andra sidan är jag väldigt glad för att han gjort allt detta, och tycker det är väldigt kul att han förra året kom med en av hans bättre album i karriären i form av "Sagolandet" och att han fortsätter länge till.

Låten "Fallskärm" är skriven tillsammans med Oskar Linnros, precis som jätte-hitten "Resten Av Ditt Liv" från senaste skivan. Den har varit sjukt efterlängtad av mig och säkert många andra sedan ett youtube-klipp dök upp i slutet på sommaren där man kan höra låten spelas av Timbuktu själv när han DJ:ar. Känns lite likt hypen som blev efter att Broder Daniel uppträdde med sin låt "Shoreline" på Sen Kväll Med Luuk i november 2001, nästan två år innan den tillslut kom ut på albumet "Cruel Town". Det är fint att se att Timbuk i låttexten fortsätter vara öppen med känslorna likt på senaste skivan, och han har själv sagt att den handlar om "någon som räddat mig och gav mig nytt hopp. Det är en kärlekslåt, helt enkelt". Musiken är rytmisk och själfull, låter lite likt Linnros egna låtar, och även om texten är naken och ganska tung så är den samtidigt just hoppfull och väldigt dansant. Är en sådan där låt som jag kan lyssna både på hemma när jag känner mig nere och behöver tas upp, som när jag är ute på en klubb och är på topp och nära extas.

Nedan kan ni se uppträddandet från Skavlan, där förutom just Timbuktu och Oskar Linnros (på piano) är med även Timbuks nya protegé Albin Gromer, som ni kunnat läst om här på bloggen för inte så länge sedan, på bakgrundssång. Lite utav ett allstar-band just nu inom svensk hip-hop/soul.


//Per

Kommentarer
Postat av: House42

Hej! Ta en titt på våran nya låt! Om ni gillar den så lämna gärna en kommentar!

http://www.youtube.com/watch?v=IpVQB0MLi9U



Följ oss på:

Facebook: http://www.facebook.com/pages/House-42/178787865563329

Soundcloud: http://soundcloud.com/Fellelol

Twitter: https://twitter.com/#!/Housemusic42

Youtube kanal: http://www.youtube.com/user/vandalsquadmusic/

2012-02-18 @ 12:53:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0