Cover-tisdag: Alex Clare


Blir som ni trogna läsare ser inte så många inlägg längre här på själva bloggen, men där emot så blir det faktiskt en hel del tips och länkar på både facebook och twitter, så följ oss gärna där. Dock har jag fortfarande hela tiden smått suget efter att skriva och tipsa om bra musik, och när det då dyker upp någon riktigt bra upptäckt så känner jag att det förtjänar lite mer uppmärksamhet. Såg en länk med en video som en kompis la upp på facebook, vilket var med den för mig helt nya bekantskapen Alex Clare.

Alex Clare är en 27-årig sångare från London. Han växte upp med att lyssna på hans pappas gamla jazz- och soul-skivor medan även samtidigt med mer modern elektronisk musik som drum & bass och garage. Blandningen av dessa influenser märker man tydligt på hans debutalbum "The Lateness of the Hour", som kom för snart ett år sedan. Även om Alex själv är ny så är albumet producerat av två redan giganter, nämligen Diplo och Switch, som tidigare producerat bland annat M.I.A och Beyoncé ( och som tillsammans är kända under duo-namnet Major Lazer och då släppte albumet "Guns Don't Kill People... Lazers Do"). Tillsammans har de satt ihop en riktigt snygg och sammanhållen skiva. Alex sjunger fantastiskt bra över oftast mörkt själfyllda melodier och tunga basgångar som mullrar fram i ett sexigt groove på det där sättet som ger mig gåshud och gör att jag inte kan sitta still. Musik både för att lyssna till hemma eller att dansa sig svettig till på klubben. Det finns också mer klassiskt svängig soul så väl som mer finstämda ballader. Nog det bästa exemplet på den tidigare beskrivningen finns i låten "Too Close" som blivit en hit efter att bland annat hörts i en stor reklamfilm. Ett annat är den helt underbara covern på Princes "When Doves Cry". Se och lyssna till båda nedan och njut!



//Per

Kommentarer
Postat av: indiemusik.se

Tack för tipset! Mvh Peter

2012-05-24 @ 12:48:22
URL: http://indiemusik.se/
Postat av: Per

Kul att du gillar det! Jag blev helt till mig när jag hörde honom, precis den musikaliska blandningen jag älskar!

Tack själv för tipsen på din sida, kollar in den just nu :)

2012-05-24 @ 23:37:21
URL: http://music.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0